Annonce
Lolland

Tester materialer med en prøveø

Arbejdet med den lille prøveø kan fint følges fra Femern A/S' informations-platform for enden af Gl. Badevej. I forbindelse med arbejdet er der etableret en vej op over diget, hvorfra der kan tilføres yderligere materialer, og køres de maskiner ud på øen, der skal være med til at komprimere den. Lige udenfor kysten bliver der hentet materiale op fra havbunden - det bruges til at bygge øen med. Foto: Jan Knudsen

Forlandet kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn.

FEMERN BÆLT I øjeblikket vokser en lille ø op ud for kysten øst for Rødbyhavn - en prøveø, hvor det skal vise sig, hvordan bundmaterialer fra Femern Bælt vil opføre sig, når de bliver lagt op mod den lollandske sydkyst.

Det er Fehmarn Belt Contractors, der på den måde tester det arbejde, der forestår i stor målestok over de kommende år.

Når forlandet er færdigt - og tunnelen er bygget færdig, kommer Lollands sydkyst til at se sådan ud omkring Rødbyhavn. Prøveøen bygges nogenlunde ud for det skilt, der på den enkle grafik viser vej til Tyskland. Foto: Femern A/S/grafik

Enorme mængder

I forbindelse med udgravningen af den rende i havbunden, tunnelelementerne skal lægges ned i på tværs af bæltet, og i forbindelse med uddybningen til den kommende arbejdshavn og sejlrenden ind til den, graves der enorme mængder materiale op. Det skal først og fremmest placeres ind mod den sydlollandske kyst og kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - cirka 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn. En lille del af materialet lander på den tyske side af bæltet.

Femern A/S har i forbindelse med forberedelserne til den faste forbindelse fået foretaget undersøgelser af det materiale, der bliver gravet op - men det tunnelkonsortium, der nu står for at udføre arbejdet, vil gerne være helt sikker på, hvordan det opfører sig, når det bliver lagt på land.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Adgang forbudt

Det er baggrunden for, at der nu nogenlunde ud for enden af Gl. Badevej i Rødbyhavn er ved at opstå en ny ø.

- Men det er ikke en ø, man kan få lov til at besøge, understreger pressemedarbejder Andrew Crone-Langkjær fra Femern A/S med det samme.

Der bliver ganske vist også adgang til den fra landsiden, men det er inde bag et arbejdshegn.

Efter Fehmarn Belt Contractors har fået tilladelsen til at lave prøveøen, er den vokset hurtigt. Der graves moræneler op tæt på den lille ø, og det fylder i bunden op til 18 meter i diameter. Derefter vokser øen op til 3,5 meter over havoverfladen - hvor den bliver omkring seks meter i diameter.

- Der bruges et sted mellem 5.000 og 7.500 kubikmeter moræneaflejringer og 500 kubikmeter sand fra havbunden til at bygge øen, fortæller Andrew Crone-Langkjær.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Måleudstyr på øen

En nyetableret og midlertidig vej hen over diget skal sikre, at der også kan tilføres materialer den vej, og at maskiner på den måde kan komme ud på den nye ø for at komprimere det opgravede materiale.

Den nye ø ventes færdigetableret i midten af oktober. Ved hjælp af instrumenter vil entreprenøren følge med i, hvordan materialerne opfører sig.

- Et af formålene er at se på mulighederne for at minimere omfanget af de materialer som eksempelvis grus, der skal tilføres det kommende forland fra land, siger Andrew Crone-Langkjær:

- Det handler dermed både om at spare på ressourcer og penge.

  • Arbejdet med den lille prøveø kan fint følges fra Femern A/S' informations-platform for enden af Gl. Badevej. I forbindelse med arbejdet er der etableret en vej op over diget, hvorfra der kan tilføres yderligere materialer, og køres de maskiner ud på øen, der skal være med til at komprimere den. Lige udenfor kysten bliver der hentet materiale op fra havbunden - det bruges til at bygge øen med. Foto: Jan Knudsen
  • Når forlandet er færdigt - og tunnelen er bygget færdig, kommer Lollands sydkyst til at se sådan ud omkring Rødbyhavn. Prøveøen bygges nogenlunde ud for det skilt, der på den enkle grafik viser vej til Tyskland. Foto: Femern A/S/grafik
Annonce
112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet