Banedanmark vil kunne rykke hurtigere på Lolland.
LOLLAND Beslutningen er på nuværende tidspunkt, at udbygningen af jernbanen over Lolland kan vente, så den bare er klar samtidig med tunnelåbningen - men samtidig er projektering og design af banestrækningen sat i gang nu, så arbejdet kan udbydes i licitation i begyndelsen af næste år.
Med en forventet anlægstid på op mod tre år vil strækningen reelt kunne stå færdig i 2024, og dermed også op mod fem år før selve tunnelen.
Oprindeligt var det planen, at udbygningen af Femern-jernbanen med to spor, og en fart på passagertogene på 200 kilometer mellem Ringsted og den kommende tunnel, bare skulle laves efter vedtagelsen af Femern Bælt-forbindelsens anlægslov i 2015.
Men da det trak ud med den tyske godkendelse af projektet, stoppede de danske politikere op i 2015 og var blevet forsigtige, da det blev sat i gang igen i 2016. Nu skulle kun jernbanestrækningen mellem Ringsted og Nykøbing udbygges, mens der ikke skulle ske noget med strækningen over Lolland før i rette tid til at have den klar samtidig med tunnelåbningen.
- Men vi har fået lov til at gå i gang med projekteringen nu, fortæller projektchef Claus S. Jørgensen, Banedanmark.
EU har netop bevilget halvdelen af udgifterne til design og projektering - svarende til knap 30 millioner kroner.
I august gik Rambøll i gang med projekteringsarbejdet, og det er forventningen, at det vil være færdigt rettidigt til at kunne udbyde anlægsarbejdet i begyndelsen af det nye år - noget, der imidlertid ikke er truffet beslutning om endnu.
Men det vil passe med, at udbygningen af Lolland-strækningen til to spor og 200 kilometer i timen på passagertogene vil kunne fortsætte i forlængelse med det igangværende arbejde på strækningen mellem Ringsted og Næstved. Den del af udbygningen af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse bliver færdig i løbet af det kommende år, og så vil det give mening at holde på den nuværende organisation i Banedanmark til fortsættelsen af projektet - frem for at skulle bryde ned og senere bygge op igen.
Oprindeligt var det meningen, at de entreprenører, der skal stå for anlægsarbejdet, også skulle designe og projektere - men erfaringerne fra den sjællandske del af projektet har fået Banedanmark til at sadle om, så man nu har fået et andet firma til at stå for "skrivebordsarbejdet".