- Jeg har i adskillige år vidst, at der var et stort behov her, og det er jeg blevet bekræftet i nu. Her er mere trafik, end jeg har set før, sagde Kristian Pihl Lorentzen.
BRUNTOFTE - Jeg synes godt nok, at der er meget trafik hernedad.
Ankomsthilsenen fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, må have været sød musik i borgmester John Brædders (G) ører, da de to politikere sammen med formanden for Venstre i Guldborgsund, Bo von Würden, og chefkonsulent Rikke Betak Lund fra Guldborgsund Kommune i går ved 14-tiden mødtes på rastepladsen ved Bruntofte - overfor Midtfalsters Autolakereri.
Formålet med besøget var nemlig netop at gøre politikerne på Christiansborg yderligere opmærksomme på behovet for en udvidelse af vejstrækningen mellem Sydmotorvejen og Nykøbing, Rute E55.
Guldborgsund Kommune mener nemlig, at det er på tide, at der bliver gjort noget ved udformningen af det knap 10 kilometer lange stykke vej, hvor der ifølge kommunen alene i løbet af de seneste fem år er sket 99 uheld med i alt tre dræbte til følge.
Noget må gøres
Kristian Pihl Lorentzen har dog været længe nok i landspolitik til, at han allerede var bekendt med problematikken omkring E55. Alligevel blev han en smule overrasket.
- Det er altid godt at komme på feltbesøg. Det er noget andet end at sidde og læse notater. Projektet er ikke nyt for mig, men jeg er glad for at se strækningen igen.
- Jeg har i adskillige år vidst, at der var et stort behov her, og det er jeg blevet bekræftet i nu. Her er mere trafik, end jeg har set før, sagde Venstres transportordfører.
Ifølge Guldborgsund Kommune viser de seneste tal, at årsdøgnstrafikken (trafikken per døgn opgjort som gennemsnit over hele året, red.) for begge retninger ligger på samlet 14.535 køretøjer, og ifølge Vejdirektoratet nærmer trafikbelastningen sig i perioder kapacitetsgrænsen.
Kristian Pihl Lorentzen er da heller ikke i tvivl om, at noget må gøres.
- Både ud fra et fremkommelighedssynspunkt og ud fra et trafiksikkerhedssynspunkt haster det med at få gjort noget her, fastslog han.
Går efter 2+2-vej
Ifølge transportordføreren tyder det på, at forhandlingerne om en ny transportaftale for alvor begynder til januar med et mål om at kunne lave en aftale i løbet af maj næste år.
- Jeg er spændt på at se, hvor mange penge regeringen vil lægge på bordet. Jeg ved, at den går meget op i den grønne mobilitetsplan, men for os er veje også grønne, for om 20 år er det "grønne" biler, der kører her. Og herude kan man ikke basere sit transportbehov på kollektiv transport alene, sagde Kristian Pihl Lorentzen.
Borgmester John Brædder fremhævede, at man allerede var så langt fremme, at en vvm-redegørelse er lige på trapperne. Han gjorde også Venstre-ordføreren opmærksom på, at der er flere mulige scenarier i spil.
- Det er et enigt byråd, der går efter at få en 2+2-vej (en firesporet motortrafikvej, red.), men der er også lavet vvm-redegørelse på en 2+1-vej (en tresporet vej, hvor det tredje spor skifter mellem de to kørselsretninger, red.). Men beboerne på strækningen så helst, at der blev lavet en helt ny vej bagom, forklarede John Brædder.
- Det er vigtigt, at der bliver taget en beslutning. Det fortjener de borgere, der bor her, tilføjede han.
Kristian Pihl Lorentzen var den første af transportordførerne, der kom til Falster for at se vejen med egne øjne.
På mandag kommer SF's Anne Valentina Berthelsen, og til januar er det Socialdemokratiets Thomas Jensens tur.