Annonce
Lolland

Varsler ny undersøgelse af fremskudt færgeleje

Transportminister Benny Engelbrecht vil nøje undersøge det nye forslag til et fremskudt færgeleje. Foto: Jan Knudsen

- Når jeg har fremført, at der er udfordringer med strømforholdene, er det ikke, fordi jeg ikke forstår, der er ønsker om at forbedre infrastrukturen, siger Benny Engelbrecht.

VESTLOLLAND "I forhold til en fremskudt færgehavn på Lolland skal jeg (...) henvise til de miljø- og sejladsmæssige udfordringer forbundet med projektet".

Sådan lyder det i et svar, som transportminister Benny Engelbrecht (S) for nylig har givet til folketingsmedlem Erling Bonnesen (V), som har stillet en række spørgsmål om projektet.

Udfordringerne, ministeren henviser til, er beskrevet i en undersøgelse, som Sund & Bælt Holding A/S fik lavet i november 2018. Den beskrev både problemer med blokering af vandgennemstrømningen i Langelandsbælt og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold. Faktisk blev de to problemer identificeret som "en betydelig usikkerhed for projektet", der går ud på at reducere afstanden mellem havnene til 8,9 kilometer.

Det nye forslag til et fremskudt færgeleje på bropiller vil skulle undersøges grundigt, vurderer transportministeren. Foto: Philip Rasmussen, By & Landskab

Et nyt forslag

Modsvaret kom for nylig, da de lokale ildsjæle hos arkitektfirmaet By og Landskab præsenterede et nyt forslag til et fremskudt færgeleje, hvor en lang dæmning er afløst af et brohoved på piller, der tillader vandgennemstrømning.

Det forslag har det lokale folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S) bragt ind til Transportministeriet, og her vil det nu blive studeret, fortæller Benny Engelbrecht.

- Når jeg har fremført, at der er udfordringer med strømforholdene, er det ikke, fordi jeg ikke forstår, der er ønsker om at forbedre infrastrukturen. Det er ikke en kritik, men en nøgtern konstatering af, at der er et meget alvorligt problem med vanskelige besejlingsforhold. Det er jeg nødt til at tage alvorligt, siger han til Folketidende og fortsætter:

- Er der alternative overvejelser, så man kan undgå det, vil jeg meget gerne kigge nøje på det. Men det vil kræve en nærmere analyse på samme niveau som den, der er lavet, siger han.

Med andre ord vil Sund & Bælt skulle lave grundige beregninger af det nye forslag. Men det vil, tilføjer ministeren, skulle drøftes i forbindelse med de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Modelleringer

Hvad undersøgelserne mere præcist omfatter, får man indtryk af i et andet svar, som Benny Engelbrecht har givet til Erling Bonnesen. Svaret er forfattet af Sund & Bælt Holding A/S, som beskriver, at undersøgelsen blandt andet omfattede en modellering og en række simuleringer af strømningsforholdene i området omkring Tårs Havn, hvor det fremskudte færgeleje ville skulle placeres.

Som Sund & Bælt skriver:

"Der blev med undersøgelsen i 2018 udført indledende modelleringer af en række forskellige scenarier på et udvalgt havområde omkring de planlagte anlæg og i en typisk sommerperiode for at bestemme størrelsesorden af strømningsblokeringen og af hastighedsfeltet omkring færgehavnen samt de deraf følgende forventede påvirkninger af Natura 2000-området og Langelandsbæltet."

Undersøgelsen viste som nævnt problemer med vandgennemstrømningen og besejlingsforholdene ind til færgelejet, og Sund & Bælt fortsætter:

"Modellering af strømforholdene viste, at der vil opstå meget høje strømhastigheder lige uden for havneindsejlingen til den nye fremskudte havn, som kan forventes at repræsentere en udfordring for besejlingen. Særligt på tidspunkterne omkring højvande/lavvande viste modelresultaterne en stærk strøm lige uden for indsejlingen."

Men Sund & Bælt understreger også, at undersøgelsen i 2018 blev foretaget på et indledende niveau, hvorfor der er usikkerhed forbundet med resultaterne. Miljøforhold, strømningsblokering og besejlingsforhold vil derfor skulle undersøges nærmere i en eventuel videre undersøgelse - hvis ellers politikerne beslutter, at det skal ske.

  • Transportminister Benny Engelbrecht vil nøje undersøge det nye forslag til et fremskudt færgeleje. Foto: Jan Knudsen
  • Det nye forslag til et fremskudt færgeleje på bropiller vil skulle undersøges grundigt, vurderer transportministeren. Foto: Philip Rasmussen, By & Landskab
Annonce
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem