Ekspropriationskommission har været på arbejde langs Søvej i forberedelserne til udbygning af jernbanen.
NYKØBING Anders Hagenbæk læser for tiden til eksamen i sit hus på Søvej i Nykøbing. Det gør han med den fastboende lyd af togene, der stopper, starter og passerer få meter fra hans vinduer, der vender ud mod Nykøbing F. Station på havesiden.
Lyden forplanter sig i vinduer og murværk, men det har Anders Hagenbæk vænnet sig til. Han flyttede ind i oktober, og lyden af jernbanen, der er hans nærmeste nabo, generer ham ikke længere.
- Lige da jeg var flyttet ind, hørte jeg togene meget. Men hjernen vænner sig hurtigt til at sortere lydene fra, forklarer Anders Hagenbæk.
Som noget nyt har han fra sin hjemmearbejdsplads nu også udsigt til en stribe grønne flag i sin have.
Flagene markerer, at jernbanen snart rykker endnu tættere på. Faktisk helt ind i haven.
Flagene er sat af ekspropriationskommissionen, som for nylig var på besøg hos en stribe husejere og -lejere på Søvej.
Plads til støjskærm
Her skal der gøres plads til udbygningen af det danske jernbanelandanlæg mellem Ringsted og Holeby, og det kommer til at koste en lille meter af Anders Hagenbæks græsplæne og haveskur.
Det skal primært skabe plads til, at Banedanmark kan komme til at sætte en cirka tre meter høj støjskærm op mellem Anders Hagenbæks have og skinnerne.
Ekspropriationskommissionens flag generer ikke Anders Hagenbæk.
- Det er fint nok. Det er jo nødvendigt og går til et godt formål, siger han med henvisning til, at udvidelsen af jernbanen er forudsætningen for, at togene i fremtiden bliver elektriske.
- Jeg tror på, at både støjskærmen og de elektriske tog på længere sigt gør det rarere at bo her på Søvej. Jeg har da tænkt mig at blive boende i mange år, fastslår han.
Han betragter sig - med det mindre indgreb i have og skur - som heldig. Andre naboer får da også skåret en større bid af deres haver, og der skal rives flere skure og udhæng ned for at skabe plads til arbejdet.
En del af naboerne dukkede da også op for at stille spørgsmål, da ekspropriationskommissionen var på besigtigelsesforretning på Søvej forud for den protokol, der nu er udarbejdet for området omkring stationen i Nykøbing.
Her fik de blandt andet oplyst, at de tog, der i fremtiden kommer til at rulle gennem byen tæt på deres vinduer, bliver op til en hel kilometer lange.
Støjskærmen bliver de fleste steder langs Søvej lavet af et gennemsigtigt materiale, så naboerne stadig får lys ind i haven. Enkelte steder bliver skærmen lavet i stål.
En bid have til grøn fremtid
Hele baggrunden for, at Anders Hagenbæk og hans naboer snart må aflevere en bid af deres haver, er den traktat, Danmark og Tyskland i 2008 indgik om en grøn transportpolitik og en fast forbindelse under Femern Bælt.
Den aftale indebærer udbygning af banestrækningen fra Ringsted til Holeby, hvor ekstra spor, nye skinner og eldrevne tog skal give passagerer og gods kortere rejsetid.
Inden det kommer dertil, skal banestrækningerne mellem Ringsted og Masnedø og mellem Orehoved og syd for Holeby udbygges, opgraderes og elektrificeres. Der skal anlægges et ekstra spor fra syd for Vordingborg og frem til Masnedø og fra Orehoved til syd for Holeby. Over Guldborgsund opføres en ny klapbro syd for og parallelt med Kong Frederik IX's Bro. En række broer skal ombygges, nybygges eller rives ned.
Hele ekspropriationskommissionens protokol for området omkring banegården i Nykøbing kan findes på Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øernes hjemmeside www.komoe.dk under besigtigelsesforretning 2020, hæfte 216.