Celfs erhvervsuddannelser bød velkommen til 412 elever - over computerne.
NYKØBING Kringelborg Allé i Nykøbing klokken otte mandag morgen 18. januar. For 412 elever første skoledag på rejsen mod det, der forhåbentlig skal ende med et svendebrev og en spændende ny profession som elektriker, mekaniker eller en af Celfs mange andre erhvervsuddannelser.
Men gangene ligger fuldstændig øde hen, som de skal indtil 7. februar, som det ser ud på nuværende tidspunkt.
Det stopper ikke Celf fra at optage nye studerende. Verden fortsætter, pandemier til trods, og der skal tænkes kreativt, så langt ude af boksen, at den i perioder ikke er andet end en prik i horisonten.
Men gøres skal det, hvis ikke hele årgange af unge skal sætte deres liv på pause. En pause, der statistisk set hurtigt bliver til en permanent tilværelse som ufaglært arbejder - en faggruppe, der kun bliver færre jobs til i fremtiden.
De fleste hold starter klokken ni denne mandag. Og de starter ikke i værkstedet med at få motorolie på fingrene eller en sav i hånden, nej, de starter online.
Det er noget af en udfordring. Men Celf har i årevis arbejdet på at gøre sine uddannelser mere digitalt funderede. Sidste år formåede Celf at starte nye hold på sin tømreruddannelse ugentligt henover efteråret via sit digitale uddannelsesprodukt.
- Vi fik 25 nye elever ind på studiet af den vej. Nogle var måske sprunget fra en anden uddannelse, andre havde haft sæsonarbejde og stod pludselig i oktober og så til, mens alle de andre uddannelser var lukket. Så kunne vi fortælle dem, at det næste hold startede indenfor en uge, og det var en stor succes, fortæller Per Mortensen, pædagogisk it-konsulent på Celf.
Håndværk uden hænderne
Men hvordan i alverden uddanner man håndværkere over computeren?
Søren Vikkelsø, direktør for erhvervsuddannelserne på Celf, kunne i teorien godt se en fuldstændig digital uddannelse for sig - hvis det passer den enkelte elev, og eleven har de rette faciliteter til rådighed, der hvor vedkommende bor.
- For de fleste af de helt nye, der starter på grundforløbet her i dag, vil jeg sige, vi maksimalt bør undervise digitalt i 8, måske 10 uger. Jeg tror, der er mange, der måske kommer fra en skole, hvor de er trætte af at sidde stille, og som gerne vil ud at arbejde med tingene, som måske kunne ryge i svinget, hvis ikke de får lov at møde op, forklarer Søren Vikkelsø.
Der er dog også en mindre gruppe elever, i omegnen af hver 10. elev, der aldrig har haft en bedre tid på skolebænken, end de har i disse dage, forklarer pædagogisk it-konsulent Per Mortensen.
- Det kan være, fordi de er meget introverte, eller fordi de måske bare lærer på andre tidspunkter eller på en anden måde, end de normalt bliver undervist på. Lad os tage et eksempel: Vi har en ung pige, der aldrig fik lavet sine opgaver og altid bare sad bagerst i klassen uden at deltage. Hun er blomstret helt op under denne periode med onlineundervisning, hun afleverer alt til tiden og gør det rigtig godt, forklarer Per Mortensen.
Flot fremmøde
Et par kopper kaffe og en spændende snak senere runder klokken ni, og 412 elever møder ind til deres allerførste skoledag over internettet. I hvert fald i teorien.
Både Per Mortensen og Søren Vikkelsø har gjort mange tanker om, hvorvidt de unge dukker op til noget så "uforpligtende" som digital undervisning. Men deres frygt bliver gjort til skamme alle de steder, Folketidendes udsendte når forbi mandag formiddag.
Allan Morthorst underviser fremtidens elektrikere og automatikteknikere. Der er skrevet 47 navne på listen over elever, og efter godt 20 minutters baksen med teknik og alle de udfordringer, der følger med, når noget nyt skal løbes i gang, står alle 47 navne på Allans skærm. En fremmødeprocent på 100. Det er ikke hverdagskost, nej, det er faktisk markant bedre, end hvad der normalt kan prales af.
Og selv om der var lidt vanskeligheder med computerne derude hos enkelte af mange nye studerende, gik det hele fint.
- Det er en markant anderledes måde at arbejde på som underviser. Vi skal planlægge det hele anderledes, og det er selvfølgelig noget, man skal lære. Udfordringen er, at det bliver meget teori her i starten, de får ikke mulighed for at rode med tingene på samme måde, som de plejer. Men det bliver spændende, og jeg er sikker på, det bliver godt, udtaler faglærer Allan Morthorst.