Vingefabrikken i Nakskov er en vigtig strategisk del af Vestas, lyder det fra Vestas-topchef Henrik Andersen.
Nyheden om, at Vestas købte japanske Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ud af det fælles selskab MHI Vestas, som opstiller vindmøller til havs, kom i slutningen af oktober.
Overtagelsen skete i december, og 1. februar præsenterer man internt den nye organisation for det samlede Vestas, oplyser Vestas-topchef Henrik Andersen til Folketidende.
Forud for overtagelsen delte Vestas sammen med MHI ejerskabet af MHI Vestas.
MHI Vestas blev stiftet i 2014 af de to selskaber med det fælles sigte at opstille vindmøller på havet, men nu er Vestas altså gået solo.
Vestas-topchefen besøgte tirsdag i den anledning blandt andet også vingefabrikken i Nakskov.
- Når to virksomheder bliver til en, så er det nærliggende, at vi besøger de fabrikker, der er i Vestas-familien, fortæller Henrik Andersen, der benyttede lejligheden til at se fabrikken, ligesom der var mulighed for medarbejderne til at stille spørgsmål til topledelsen.
- Det handlede om spørgsmål til, hvornår der kommer til at stå Vestas på arbejdstøjet, ligesom der også blev spurgt til emner, der handlede om de konsekvenser, der er ved, at man ved en virksomhedssammenlægning ikke skal bruge to medarbejderne i samme funktion, fortæller han med henvisning til nyheden i sidste uge, hvor Vestas meddelte, at der skal skæres 220 stillinger i særligt Danmark og Storbritannien.
I meddelelsen blev det understreget, at det ikke forventes, at der er timelønsansatte, der vil være omfattet af afskedigelserne. På fabrikken i Nakskov forventes meget få funktionærer at være omfattet af afskedigelserne.
Henrik Andersen har været administrerende direktør i Vestas i halvandet år og før det med i bestyrelsen.
- Vi var i alvorlig krise i 2012 og 2013, hvor det faktisk var livstruende for Vestas. I slutningen af 2013 gennemførte man en redningsaktion, hvor man solgte 50 procent af havvindsaktiviteterne til MHI. Så lavede vi et fælles selskab, hvor havvindsaktiviteterne blev drevet videre i, fortæller Henrik Andersen, der oplyser, at landvindaktiviteterne er i dag over 50 gigawatt på verdensplan om året. Hvorimod havvindsaktiviteter er fem til seks gigawatt.
Havvind vil vokse
- Det tror vi på kommer til at ændre sig meget de kommende ti år, fordi havvind kommer til at vokse ganske meget. I dag er forholdet omkring en til ti. Når vi ser frem mod 2030, så tror vi på, at forholdet er i nærheden af en til to eller en til tre. Det vil sige, at der er tale om en voldsom vækst, som vi gerne vil have, siger Henrik Andersen og forklarer, at fordelene på en forventet vækstrejse ved at være én virksomhed frem for to er langt større.
- Vi skrev første kapitel sammen med MHI mellem 2014 og 2020, og nu skriver vi så andet kapitel som et samlet Team Vestas under én forretning, nemlig Vestas. MHI er med, fordi de sidder med 2,5 procent aktiekapital i Vestas og en plads i Vestas bestyrelse, fortæller han og tilføjer, at MHI's investering i 2013 svarede til 40 procent af hele Vestas værdi.
- Nu køber vi det tilbage for at udstede aktier svarende til 2,5 procent af Vestas. Det fortæller lidt om, hvilket bytteforhold, der er skabt i løbet af de sidste syv år, siger Henrik Andersen.
Det nye Team Vestas repræsenterer omkring 29.000 medarbejdere, hvoraf 6.000 medarbejdere er ansat i Danmark.
Højt specialiseret
Cirka 400 af medarbejderne er ansat på vingefabrikken i Nakskov.
- Det er en højt specialiseret vingefabrik. Den nye havvindmølle, som man er ved at sammensætte anden prototype af til det, vi kalder V174, som er en opgradering af den, vi havde, som var en V164, laver man på fabrikken i Nakskov. Så er det op til os på den kommercielle side sammen med kunderne at vinde ordrer til at kunne fortsætte netop de aktiviteter, lyder det fra Henrik Andersen.
- I den sammenhæng er vi naturligvis afhængige af, at ordrerne i Europa kommer, siger han.
Netop vingefabrikken i Nakskov er en stor og vigtig arbejdsplads for Lolland Kommune, der også de senere år har kvitteret med at investere to-cifrede millionbeløb i Nakskov Havn.
- Nakskov betyder meget for Vestas. Logistikken omkring det at transportere noget, der bliver større og mere besværligt, kræver et offentligt og privat samspil. Det samspil anerkender vi, og derfor har vi kæmpestor respekt for det, siger Henrik Andersen.
- I Nakskov er det tilrettelagt til, at det er store vinger, som vi kan producere i parallelt spor. Det er afgørende, at de kan sejles ud fra fabrikken ikke mindst nu, hvor Tyskland og Polen melder sig ind i flere projekter til havs, fortæller han og understreger, at hele branchen er en projektindustri.
- Har man mange ordrer, så er der rigtigt travlt. Kommer man ind i en periode, hvor den ene ordre ikke afløser den anden, så kommer der færre aktiviteter. Det er vi vant til over hele verden. Vi tror på, at Nakskov bliver prototypested for vores nyere teknologier, siger Henrik Andersen.