Efter 23 år har Stine Kamper valgt at begære virksomheden konkurs
efter en hård periode med nedgang i branchen.
NYKØBING Ingen vintre, benspænd fra covid-19 og 20 procent tilbagegang i branchen.
Det er årsagerne til, at 48-årige Stine Kamper nu har valgt at dreje nøglen om hos Point S i Markedsgade.
Efter 23 år er det nu slut med at rådgive og servicere kunderne.
- Det, der er værst, er, at vi ikke har haft en vinter i tre år, så folk skifter og køber ikke vinterdæk. Det gør faktisk, at dækbranchen i 2020 gik 20 procent ned i Danmark. I en branche, der er afhængig af vind og vejr, så skal der ikke meget til at vælte, siger Stine Kamper og uddyber:
- Jeg har begæret virksomheden konkurs. Det er den hurtigste måde for mig at lukke ned, end jeg skal påføres mere gæld i en corona-tid. Jeg kunne godt have kørt på tre-fire måneder mere, men jeg stopper, mens legen er god. Det ville kun påføre virksomheden mere gæld, siger hun.
Tilbagegangen i branchen skyldes ifølge Stine Kamper, at bilerne holder stille, fordi folk er hjemsendt. Derfor prioriterer folk ikke dækskifte og lignende i samme grad som tidligere.
Stine Kamper er også fratrådt som bestyrelsesformand i Point S-kæden og vil nu gå i retning af at blive konsulent med lidt mere luft og frihed end det, hun har haft som selvstændig.
Næsten alt er solgt
Bygningen på Markedsgade blev solgt efter blot 14 dage. Buddene har ikke, ifølge Stine Kamper, været høje nok til, at det kunne betale sig at sælge hele forretningen samlet. Derfor sælger hun ud af produkter og inventar enkeltvis.
- Jeg har solgt næsten alt inde i butikken. Det er simpelthen gået så stærkt, fortæller Stine Kamper.
Det eneste, der står tilbage, er et par sporingsapparater, monteringsmaskiner og andre småting.
Kundekartoteket er i stedet rykket over til H-biler på Nordensvej. Det er 450 nye kunder, som indehaveren af H-biler, Henrik Petersen, kan glæde sig over.
- Hensigten er selvfølgelig, at jeg gerne vil hjælpe Stine, og så vil jeg selvfølgelig gerne have højere omsætning i forretningen. Man skal ikke gøre noget som kunde i den forbindelse. Vi kontakter alle personligt i forbindelse med skiftet, fortæller Henrik Petersen.
Har hjulpet hinanden
Henrik Petersen og Stine Kamper kender hinanden tilbage fra 2002, hvor Henrik Petersen begyndte med at komme som kunde i Stine Kampers forretning.
- Vi har altid hjulpet hinanden. Vi matcher i vores måde at håndtere kunder på. Vi har altid været kolleger og ikke konkurrenter. Hun vil så gerne, at kunderne har det godt, derfor blev det her løsningen, fortæller Henrik Petersen.