Annonce
Lolland

Tunnelportal indrammes med spunsvægge

Rammen til tunnelportalen blev færdig kort før årsskiftet. Mandag begyndte underentreprenøren M.J. Eriksson A/S at etablere spunsvægge rundt om den kommende portal, så den kan tørlægges. Første del af spunsen er ved at blive vibreret på plads i spidsen af portalen længst væk fra kysten. Derpå vil M.J. Eriksson A/S arbejde sig ind mod kysten på begge sider af portalen. Foto: Femern A/S

M.J. Eriksson A/S i fuld gang med at vibrere 1.400 meter spunsvægge ned i jorden for FBC.

FEMERN Den danske underentreprenør M.J. Eriksson A/S er nu i fuld gang med at vibrere spunsvægge ned i jorden i det område, der, når tunnelen tager form, bliver til tunnelportalen.

Rammen til tunnelportalen blev færdig kort før årsskiftet, og konsortiet Fehmarn Belt Contractors - FBC er nu gået i gang med næste etape i etableringen af tunnelportalen til den kommende Femern Bælt-forbindelse.

Arbejdet, som M.J. Eriksson A/S udfører for FBC, handler om at forberede arbejdet med nedkørslen til tunnelen.

Det kræver, at der opføres spunsvægge, så anlægsarbejdet kan udføres uden, der trænger vand ind.

Spunsvæggene består af jernplader, der vibreres eller rammes ned i jorden.

- Vi var klar til at gå i gang med arbejdet forrige mandag. Men vi kan af sikkerhedsmæssige årsager ikke arbejde, hvis det blæser mere end 12 sekundmeter. Derfor påbegyndte vi for alvor arbejdet i mandags, fortæller projektleder for funderingsafdelingen, Frederik Ramskov Jensen, M.J. Eriksson A/S.

De første spunsvægge blev vibreret ned i lerjorden mandag. Foto: Femern A/S

Danner vandtæt skærm

Han vurderer dog, at det foreløbig i denne uge går rigtig godt med arbejdet, hvor vinden er noget mere behersket.

Frederik Ramskov Jensen forklarer at spunsvæggene, der er otte til 10 meter i højden og 1,2 meter i bredden, skal danne en vandtæt skærm.

- Vi rammer området ind med 1.400 meter spunsvægge i alt ved at vibrere spunsen to meter ned i lerjorden. Det er nok til at kunne holde havvandet ude, når først området er pumpet tørt for vand, fortæller han.

M.J. Eriksson har påbegyndt arbejdet i spidsen af området, der ligger længst fra kysten.

- Så til at begynde med benytter vi én kran til at få vibreret spunsvæggene ned i lerjorden, fortæller han, hvilket betyder, at entreprenøren i øjeblikket har cirka otte medarbejdere i gang.

- Men om cirka 14 dage er det planen, at vi på hver side med to kraner kan fortsætte arbejdet ind mod kysten. Når vi benytter os af to kraner samtidig, vil vi mande op til 12-14 medarbejdere, fortæller Frederik Ramskov Jensen.

Spunsvæggene bliver vibreret på plads med en henholdsvis syv og 12 tons tung vibrator, der er påmonteret en kran. Foto: Femern A/S
Artiklen fortsætter efter annoncen

Permanente og midlertidige

Han fortæller, at spunsvæggene, der bliver placeret på hver side af den kommende tunnelportal, vil være permanente, mens den del af spunsvæggen i spidsen længst ude er midlertidig.

M.J. Eriksson benytter sig af to slags vibratorer på henholdsvis syv og 12 tons.

- Den mindste bruges, når spunsen skal plantes. Dernæst bliver den 12 tons tunge vibrator brugt, når der skal flere kræfter bag, og spunsvæggen skal vibreres helt ned på plads, fortæller han.

Netop det arbejde er meget afhængigt af de rigtige vejrforhold.

Projektleder for funderingsafdelingen, Frederik Ramskov Jensen, M.J. Eriksson A/S. Foto: Jan Knudsen
Artiklen fortsætter efter annoncen

Op til 20 meter om dagen

- Når forholdene er optimale, så kan vi med en kran vibrere 20 meter spunsvægge på plads om dagen. Men det er også, når forholdene er helt optimale, siger han.

Ifølge Frederik Ramskov Jensen er det planen, at de 1.400 meter spunsvægge skal være vibreret på plads 29. marts.

- Umiddelbart efter går vi i gang med spunsarbejde ved arbejdshavnens kajanlæg, fortæller Frederik Ramskov Jensen.

Spunsvæggene bliver kørt ud til tunnelportalen på traktorer. Foto: Jan Knudsen
Traktorerne kører i fast rutefart ud til pladsen, hvor spunsvæggene vibreres ned i undergrunden. Foto: Jan Knudsen
I de første uger af arbejdet med spunsvæggene benytter M.J. Eriksson A/S en kran. Om cirka 14 dage vil underentreprenøren benytte sig af to kraner, når arbejdet bevæger sig ind på kysten på begge sider af den kommende tunnelportal. Foto: Jan Knudsen
Spunsvæggen bliver vibreret ned i lerjorden og skal sikre, at den kommende tunnelportal kan tørlægges. Foto: FBC
Spunsvæggen bliver vibreret ned i lerjorden og skal sikre, at den kommende tunnelportal kan tørlægges. Foto: FBC
  • Rammen til tunnelportalen blev færdig kort før årsskiftet. Mandag begyndte underentreprenøren M.J. Eriksson A/S at etablere spunsvægge rundt om den kommende portal, så den kan tørlægges. Første del af spunsen er ved at blive vibreret på plads i spidsen af portalen længst væk fra kysten. Derpå vil M.J. Eriksson A/S arbejde sig ind mod kysten på begge sider af portalen. Foto: Femern A/S
  • De første spunsvægge blev vibreret ned i lerjorden mandag. Foto: Femern A/S
  • Spunsvæggene bliver vibreret på plads med en henholdsvis syv og 12 tons tung vibrator, der er påmonteret en kran. Foto: Femern A/S
  • Projektleder for funderingsafdelingen, Frederik Ramskov Jensen, M.J. Eriksson A/S. Foto: Jan Knudsen
  • Spunsvæggene bliver kørt ud til tunnelportalen på traktorer. Foto: Jan Knudsen
  • Traktorerne kører i fast rutefart ud til pladsen, hvor spunsvæggene vibreres ned i undergrunden. Foto: Jan Knudsen
  • I de første uger af arbejdet med spunsvæggene benytter M.J. Eriksson A/S en kran. Om cirka 14 dage vil underentreprenøren benytte sig af to kraner, når arbejdet bevæger sig ind på kysten på begge sider af den kommende tunnelportal. Foto: Jan Knudsen
  • Spunsvæggen bliver vibreret ned i lerjorden og skal sikre, at den kommende tunnelportal kan tørlægges. Foto: FBC
  • Spunsvæggen bliver vibreret ned i lerjorden og skal sikre, at den kommende tunnelportal kan tørlægges. Foto: FBC
Annonce
112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet