Annonce
Bolig og livsstil

Flere børn gamer og bliver økonomisk svindlet undervejs

Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Malte Ossowski/Sven Simon/Ritzau Scanpix

Flere børn og unge gamer online og svindles eller udnyttes undervejs. Eksperter forklarer her de typiske faldgruber, og hvordan I bedst sikrer barnet.

Gaming bliver en stadig større del af danske børn og unges hverdag.

Men som forælder kan det være svært at forholde sig til.

Og 33 procent af forældrene er decideret bekymrede for barnets forbrug af gaming. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov og teleselskabet 3.

Men det er vigtigt, at man som forælder følger med alligevel, siger Christian Mogensen, der er specialiseret i gaming, internetkultur og digitale fællesskaber ved Center for Digital Pædagogik.

- Gaming kan være en sund og vigtig del af børnenes sociale liv. Desværre oplever vi også et stigende antal sager, hvor ondsindede aktører går målrettet efter spiluniverser, fordi børn og unge er lette at udnytte, siger han.

Samme besked lyder fra Niels Zimmer Poulsen, der er specialist i cybersikkerhed og teknologidirektør i sikkerhedsvirksomheden Check Point Danmark.

Her anslår de, at gaming ligger i top fire over de mest udbredte cybertrusler mod privatpersoner.

- Og det er desværre en stigende tendens, siger han.

Det kan være alt fra hacking, plankede betalingskortinformationer, afpresning eller byttehandler, hvor børnene franarres deres login.

- Og det er ikke småsager. Det kan være børn og unge, som bliver svindlet i 10.000 kroners-klassen, forklarer Christian Mogensen.

En udbredt spildynamik er nemlig, at man kan optjene, tilkøbe eller sågar vinde våben og såkaldte "skins" inde i spillet.

Samtidig er mange konti knyttet til et betalingskort eller "in-game currency" - altså spilvaluta, som kan købes eller omsættes til rigtige penge.

Derfor kan værdien af den unges brugerkonto være alt fra de 500 kroner op til 20-25.000 kroner værd, forklarer Christian Mogensen.

Så vis interesse for barnets gaming - uden at overvåge, lyder rådet.

- En genganger er, at børnene skammer sig, når de bliver snydt, og samtidig tør de ikke fortælle forældrene om det. Så hvis man kan udrydde de to faktorer, er man langt, siger Christian Mogensen.

Snak om, at man aldrig må udlevere logins, betalingskortoplysninger eller klikke på links, man ikke kender, tilføjer Niels Zimmer Poulsen.

- Svindlen foregår ofte som phishing, hvor de kriminelle "fisker" betalingskortoplysninger via et tilsendt link - under dække af at ville lave en byttehandel med barnet, siger han.

En anden udbredt metode er, at svindleren foreslår, at handlen foregår på en helt anden platform, tilføjer Christian Mogensen.

- Og så snart køb og salg foregår uden for spiluniverset, er der ingen hjælp at hente fra spillets udbyder, siger han.

Så aftal, at barnet aldrig skal handle eller bytte uden for spillet.

På mange spilplatforme kan du desuden sætte en øvre grænse for, hvor mange penge der må trækkes fra betalingskortet.

Hvis det først er gået galt, kan I søge gratis rådgivning på www.scammed.dk, som drives af Center for Digital Pædagogik og Offerfonden.

/ritzau fokus/

Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Chris Delmas/Ritzau Scanpix
  • Fair Gamescom 2019.
    Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Malte Ossowski/Sven Simon/Ritzau Scanpix
  • US-IT-LIFESTYLE-GAMES-COURT-APPLE-FORTNITE
    Gaming rykker i stigende grad online og har især fået et boost under coronapandemien. Alene i 2020 steg dataforbruget 44 procent hos teleselskabet 3, og den udvikling var især drevet af datatunge fritidsaktiviteter såsom gaming og streaming, oplyser netværksdirektør Kim Christensen. (Genrefoto) Foto: Chris Delmas/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser: Har du set Mathias?

112

Afsløret i bussen: Der var ulovlige stoffer i poserne

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vågnede op til haglvejr - men forude venter 23 grader

112

Tre anholdt: Narkohunden Alfa opsnusede et halvt kilo kokain

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet