De kommende måneder og år byder på milliardstore udbud på Femern Bælt-projektet med dertilhørende opgaver for underleverandører.
Byggeriet af verdens længste sænketunnel er i gang for alvor. Det kan alle ved selvsyn konstatere, hvis man lægger vejen forbi Rødbyhavn.
1. januar 2021 blev bygherren Femern A/S' kontrakter med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, aktiveret.
På et 250 hektar stort areal øst for Rødbyhavn er Danmarks største byggeplads derfor nu under etablering.
Her skal der bygges tre produktionshaller på 90.000 kvadratmeter, to betonfabrikker, kontorbygninger til 200 medarbejdere samt boliger til omkring 1.300.
I første kvartal har entreprenørkonsortierne FLC og Fehmarn Belt Contractors, FBC, indgået store kontrakter med flere underleverandører.
Det gælder blandt andre sydsjællandske Hollbøll A/S for FBC, der skal udføre jordarbejder omkring den kommende nedkørsel til Femern-tunnelen og arbejdshavnen.
Stålelementerne til den kommende tunnelelementfabrik i Rødbyhavn skal for FLC leveres af jyske Give Steel A/S.
Greve-virksomheden Adapteo Danmark skal stå for opførelsen af Tunnelby for FLC.
FLC udbyder fortsat i andet kvartal en del af underentrepriserne og materialeleverancerne.
- Indtil videre har det allerede medvirket til en række aftaler med blandt andre lokale virksomheder deriblandt Aktiv El A/S. Det er mit indtryk, at lokale virksomheder har været gode til at holde sig til, og der vil fortsat være betydelige muligheder for både små og mellemstore virksomheder som underleverandører de kommende måneder, konstaterer kommunikationschef Morten Kramer Nielsen, Femern A/S.
Kort inde i 2021 kom Femern A/S med det tredje store udbud på Femern-forbindelsen.
De to første gik som bekendt til Fehmarn Belt Contractors, FBC, og som nævnt til FLC.
Femern-tunnelens elektriske indmad er nemlig en af de helt store opgaver.
Kontrakten, som omfatter udluftning, belysning, sikkerhedssystemer og vedligehold, udbydes som en totalentreprise til cirka 5,5 milliarder kroner.
- Udbuddet dækker både levering og installering af tunnelens omfattende systemer og elektriske installationer. Vi er netop i gang med at gennemføre udbud, og vi forventer prækvalifikation efter påske med forventet tildeling af kontrakten ved årsskiftet 2022/23, fortæller Morten Kramer Nielsen.
Derudover er der også et "mindre" udbud på vej fra Femern A/S.
- Senere på foråret udbyder vi arbejdet med etablering af en transformerstation. Det er et udbud til flere hundrede millioner kroner, fortæller han.
Behov for underleverandører
Netop disse udbud forventes også at medføre behov for underleverandører og dermed opgaver potentielt for lokale virksomheder.
På dansk side er byggeriet således i fuld gang, hvor arbejdshavnen vil stå færdig med udgangen af 2021.
Som nævnt er forberedelsen af anlægget af selve tunnelfabrikken godt i gang på land og begynder for alvor i begyndelsen af 2022 efter åbningen af arbejdshavnen.
På tunnelfabrikken skal tunnelelementerne produceres og sejles ud i Femern Bælt via arbejdshavnen og placeres i en nygravet rende mellem Rødby og Puttgarden.
- Gravearbejdet påbegyndes medio 2021 og skal graves i de kommende par år. Den skal dækkes til igen, når tunnelelementerne er lagt på plads, fortæller Morten Kramer Nielsen.
På den tyske side har man ifølge Morten Kramer Nielsen indhegnet byggepladsen og er i gang med at byggemodne området.
- I den forbindelse var afgørelsen ved Forvaltningsdomstolen i Leipzig 3. november 2020 meget afgørende. Klagerne over projektet blev afvist, og afgørelsen skabte klarhed om projektet efter et langvarigt og grundigt godkendelsesforløb hos vores tyske naboer og samarbejdspartnere, fortæller han.
Det forventes derfor, at anlægsarbejdet i Tyskland påbegyndes til sommer.
- Vi skal anlægge en portal og en mindre arbejdshavn. Arbejdet er noget mindre end på dansk side, fordi hovedparten af projektet finder sted i Rødbyhavn. Vi bygger kun én tunnelelementfabrik, og det bliver på den danske side. Men der bliver også nok at se til på tysk side, hvor også danske underleverandører vil kunne byde ind på opgaver, slår Morten Kramer Nielsen fast.
Læs mange flere artikler i Folketidendes store tillæg om femern-byggeriet