Entreprenørkonsortie har introduceret 10 lærlinge på Femern Bælt-projektet.
Henover vinteren er i alt ti lærlinge blevet ansat på Femern Bælt-projektet.
Det er en del af kontrakten på Femern-byggeriet, at konsortiet Fehmarn Belt Contractors, FBC, har forpligtet sig til at gennemføre 15 lærlinge årsværk.
Ifølge HR-koordinator i FBC, Pi Loving, er de ti lærlinge en del af de 15 årsværk.
- To lærlinge er ansat hos FBC, to er ansat hos servicevirksomheden Profilservice, mens seks lærlinge er ansat i entreprenørvirksomheden MSE A/S. Alle 10 lærlinge, der er fra lokalområdet, tæller med i FBCs lærlingeårsværk, fordi ansættelsen sker i underleverandører til FBC. Det er også FBC, der har faciliteret ansættelsesprocessen hos Profilservie og MSE, fortæller Pi Loving.
De 10 lærlinge tæller så forskellige faggrupper som kontorelev, lager- og logistik, serviceassistent, maskinfører og anlægsstruktør.
- Selvom de tilhører vidt forskellige faggrupper, så ser vi dem som én gruppe, fordi de har det tilfælles, at Femern Bælt-projektet er deres praktikplads, fortæller Pi Loving.
Derfor har lærlingene blandt andet også været ude på selve byggepladsen ved tunnelportalen, hvor den kommende tunnel til Tyskland vil blive ført under Femern Bælt.
- Det har vi blandt andet gjort for at vise lærlingene, hvilket kæmpestort projekt, de er en brik i, forklarer Pi Loving.
Samarbejde om prækursus
FBC har i den forbindelse samarbejdet med Lolland Kommune og erhvervsuddannelsescenteret Celf om udarbejdelsen af et nyt prækursus "På vej til maskinfører" fokuseret på rekruttering af lærlinge til maskinfører-uddannelsen.
- Lolland Kommune har forstået at optimere mulighederne for, at jobsøgende voksne kan omskoles til maskinførere, ved i samarbejde med Celf at tilbyde prækurset. FBC tager meget gerne socialt ansvar og engagerer os lokalt, derfor glæder det mig, at lokale arbejdssøgende har kunnet få en ny mulighed gennem dette rigtig gode samarbejde, siger Pi Loving.
Netop fire af maskinfører-lærlingene er 1. marts blevet ansat hos MSE.
En af dem er 38-årige Andreas Lindegaard fra Kettinge.
Han har tidligere haft ufaglærte ansættelser hos andre entreprenører.
- Nu fik jeg muligheden for som voksenlærling at tage denne uddannelse. Det er jeg meget glad for, og det er virkeligt spændende, lyder det fra Andreas Lindegaard.
Kæmpestort spring
Han understreger, at det for ham er et kæmpestort spring.
- Alt er bare meget større på Femern Bælt-projektet, end noget jeg nogensinde har prøvet før. Det gælder hele projektet, men det gælder også maskinerne, siger han og tilføjer, at der også er en god stemning på pladsen.
- Alle hilser, når man møder dem, og jeg føler mig meget velkommen, siger han.
For Andreas Lindegaard er der også stor prestige i at kunne sige, at han er været med til at bygge Femern Bælt-forbindelsen.
- Jeg vil elske at kunne fortælle mine børn det. Det er fantastisk at kunne være en del af danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, slår Andreas Lindegaard fast.
Det gælder også for lager- og logistiklærlingen, 28-årige Mads Nielsen fra Nykøbing.
- Det er fedt at være med til, og det er langt større, end jeg nogensinde havde forestillet mig, slår han fast.
Han har været ansat i FBC siden 2. november og har cirka halvandet år tilbage af sin uddannelse, der tager to og et halvt år.
- Det er nogle andre opgaver, jeg løser her, end jeg har prøvet før. Det handler blandt andet om lagerstyring og tage imod varer fra skibe og skabe plads. Det er superinteressant, og jeg føler også, at jeg får mere ansvar for de opgaver, jeg løser, fortæller Mads Nielsen.
Ifølge Pi Loving er det afgørende for FBC, at lærlingene hele tiden udvikler sig.
- Lærlingene har en supervisor, og vi afholder månedlige samtaler for at sikre, at vi hele tiden er på sporet i forhold til den enkelte lærlings læringsmål. Lærlingen får selv mulighed for at give udtryk for, hvilke af de opstillede læringsmål der er mest interessante - og dermed de læringsmål, de gerne vil gå mere i dybden med, fortæller Pi Loving og understreger, at det desuden er afstemt med Femern A/S.
Både Mads Nielsen og Andreas Lindegaard giver allerede nu udtryk for håb om at kunne opnå videre ansættelse på byggeriet, når de er udlært.