Corona kom til at præge 2020 for lokal stålkonstruktions-virksomhed
NAKSKOV Mens 2019 gav et overskud på seks millioner kroner, blev 2020 knap så morsom for East Metal Nakskov A/S. Det nyligt offentliggjorte årsregnskab fortæller således, at året endte med et minus på 351.000 kroner.
Bruttofortjenesten steg ellers en anelse til knap 28 millioner, men overskuddet blev spist af øgede personaleomkostninger.
"Ledelsen anser årets resultat for at være som forventet", hedder det i regnskabet, hvor det også bemærkes, at der budgetteres med et overskud i 2021.
En strategisk rolle
East Metal Nakskov har 34 fuldtidsbeskæftigede og udgør dermed en lille del af East Metal-koncernen, der i alt har omkring 700 medarbejdere fordelt på fire fabrikker - ud over den på Skibsværftsvej i Nakskov, som er specialiseret i de helt store konstruktioner, drejer det sig om tre fabrikker i Letland - samt et hovedkontor i Kolding.
Selv om det er en relativ lille del af medarbejderne, der er ansat i Nakskov, er den lokale fabrik vigtig for koncernen - også økonomisk, understreger administrerende direktør Flemming Rasmussen.
- Nakskov spiller en strategisk rolle i forhold til det samlede bidrag for hele koncernen. Vi har en god og vigtig forretning dernede, vi er tilfredse med, og som også skal spille en vigtig rolle i forhold til det infrastrukturprojekt, der skal bringe Lolland og Tyskland tættere på hinanden, siger han med henvisning til, at East Metal Nakskov forventer at løse en del opgaver med relation til Femern-forbindelsen.
Vindmøller og Femern
Faktisk har tunnelarbejdet allerede kastet ordrer af sig til East Metal.
- Vi har løbende en forretning kørende derned til, som vi er glade for og stolte af. Vi er med i opstarten med alle de skibe, der kommer til forundersøgelser, og jeg har lige været med til at drøfte et over 600 tons tungt projekt til havnen, siger han og nævner, at East Metal også håber på at skulle bidrage til elementfabrikken.
Også vindmølleindustrien er en vigtig kunde hos East Metal Nakskov, der blandt andet producerer store, komplicerede stålkonstruktioner, der bruges til transport af vindmøller.
- Det er det, Nakskov har levet af og fortsat skal leve af sammen med Femern-forbindelsen, fastslår Flemming Rasmussen.
Han tager det derfor roligt, at 2020 ikke bød på et overskud som året før for Nakskov-afdelingen.
- 2019 var et exceptionelt godt år, så det kan man ikke altid bruge som et sammenligningsgrundlag, siger han og forklarer, at det væsentligste er at se på East Metal-koncernen under ét.
Kina blev ramt
Her blev 2020 et coronaår på godt og ondt. Den kinesiske stålproduktion blev således hårdt ramt af pandemien, hvilket betød, at en masse produktion blev rykket tilbage til Europa.
- Det udnyttede vi selvfølgelig. Vi tog en masse ordrer og fik løst det, kunderne før fik løst i Kina. Så vi havde et supertravlt første halvår i hele koncernen, fortæller Flemming Rasmussen og tilføjer, at andet halvår til gengæld blev præget af en vigende lyst til investeringer.
Til gengæld har East Metal justeret sine arbejdsgange og implementeret flere digitale løsninger, som passer til en verden, hvor det er blevet sværere at foretage forretningsrejser.
- Vi har valgt at tage udfordringen op og forberede os på de muligheder, der kommer, efter coronaen har sluppet grebet. Så jeg ser tilbage på 2020 med tilfredshed, selv om det har været udfordrende. Vi er kommet stærkt igen og har styrket East Metal på de indre linjer og øget integrationen af Nakskov med den øvrige del af organisationen.