Annonce
Guldborgsund

Hvad med kommunens regning?

Jes V. Larsen, formand for Radikale Venstre Lolland-Falster, mødte Kenneth Jensen, der er beboer på Bangsebro Allé på en tur, hvor politikeren ville se tingene med egne øjne. Kenneth Jensen var ikke begejstret for tanken om mere trafik i området. Foto: Privatfoto

En udvidelse af E55 kommer også til at koste lokale kroner.

GULDBORGSUND Radikale Venstres afdeling på Lolland-Falster melder sig nu for alvor ind i debatten om en eventuel udvidelse af E55.

Et emne, hvor de mest højlydte lokalpolitiske røster gang på gang har talt for den helt store af de i alt tre muligheder, Vejdirektoratet har bragt i spil, en såkaldt "2+2-løsning", der vil gøre dele af Gaabensevej og Nykøbingvej til en firesporet hovedvej, hvor der på nuværende tidspunkt kun er ét spor i hver retning.

Men den diskurs er Radikale Venstre ikke med på, lyder det fra Jes V. Larsen, formand og kandidat til kommunevalget i Guldborgsund. Han mener ikke, at den store løsning nødvendigvis er den bedste. Det er der flere årsager til, forklarer han.

- Når de lokale politikere fra Guldborgsundlisten og Dansk Folkeparti, socialdemokrater og Venstre fortsat peger på den dyre 2+2-løsning, så svinger argumentationen som ofte mellem trafiksikkerhed og bedre trafikafvikling. Det kan umiddelbart lyde fornuftigt, men ingen af disse politikere nævner følgevirkningerne af en sådan markant vejudvidelse på E55 mellem Eskilstrup og Nykøbing. De taler alene om, hvad Vejdirektoratet anlægger og betaler. De nævner aldrig noget om de kommunale udgifter i forbindelse med en udvidelse af E55, nej, det glemmer de behændigt, siger Jes V. Larsen.

Nord for Stubberup mener Radikale Venstre godt, at der kan etableres en tresporet løsning, som der tidligere har været. Foto: Claus Hansen

Skal selv feje sne

For Vejdirektoratet anlægger ganske rigtigt vejen. Men de små parallelveje, der skal sikre tilkørsel for alle de mange mennesker, der bor på en sådan måde, at de den dag i dag har tilkørselsmuligheder på E55 direkte fra deres egen ejendom eller markvej, bliver anlagt for herefter at blive overdraget til dem, der bor i nærheden.

- Så skal folk selv sørge for mange ting. Vedligeholdelse, at få ryddet sne og så videre. Og det kan jeg ikke forestille mig, der er nogen, der har den store interesse i, siger Jes V. Larsen.

Generelt er de kommunale merudgifter en svær størrelse at spå om. Jes V. Larsen har i hvert fald ikke tænkt sig at prøve. Men det er et emne, der ikke har fyldt ret meget i hans lokalpolitiske kollegers omtale af projektet, og det ærgrer formanden for Radikale Venstre.

- Der er en økonomi i projektet, som fremstår uafklaret. Der vil jo givetvis blive nogle afledte, økonomiske konsekvenser, som Vejdirektoratet ikke kommer til at betale for, og dem ville jeg gerne, der var mere klarhed over. Lige nu hepper man bare på den dyreste løsning, fordi det er Vejdirektoratet, der samler regningen op, men borgerne i Guldborgsund Kommune kommer også til at betale et eller andet, lyder det fra Jes V. Larsen.

Det er ikke køkørslen, der dræber, men høj fart i tidlige og sene timer, mener Jes V. Larsen. Foto: Claus Hansen
Artiklen fortsætter efter annoncen

Fejlslagen logik

Udover økonomiske argumenter mener han også, at der er en fejlslagen logik bag argumentet om yderligere trafiksikkerhed på strækningen.

- Det er ikke den langsomme og tætte trafik, der dræber eller kvæster, men derimod trafikken på de mindre belastede tidspunkter, hvor folk har en tendens til at træde ekstra hårdt på pedalen. Derudover er det næsten hver gang stykket nord for Stubberup og mod Eskilstrup, den tidligere tresporede hovedvej, der indbyder til tungere fod på speederen. Vi vil i stedet foreslå en 0+-løsning, altså ét spor i hver retning, men med en såkaldt 2+1-løsning på strækningen nord for Stubberup, hvor der tidligere har været den samme løsning.

Det tyder på, den endelige afklaring snart er nær. I disse dage diskuteres transportforliget på Christiansborg, og den uofficielle målsætning lyder, at man gerne vil være klar inden sankthans.

Jes V. Larsen mener da også, at man skal se at få afklaret det i en fart.

- En 2+2-løsning vil medføre en øget hastighed og dermed også øget trafikstøj, der blandt andet vil medføre støjværn langs flere dele af vejen. Beboerne langs vejen får altså udsigt til en bastant mur - altså det er selvfølgelig de beboere, der er tilbage efter ekspropriationer af ejendomme langs vejen. Disse beboere har levet længe nok i uvished om deres ejendommes fremtid på grund af kamp for en vejudvidelse, der ikke bygger på saglige argumenter, lyder dommen fra lokalformanden.

  • Jes V. Larsen, formand for Radikale Venstre Lolland-Falster, mødte Kenneth Jensen, der er beboer på Bangsebro Allé på en tur, hvor politikeren ville se tingene med egne øjne. Kenneth Jensen var ikke begejstret for tanken om mere trafik i området. Foto: Privatfoto
  • Nord for Stubberup mener Radikale Venstre godt, at der kan etableres en tresporet løsning, som der tidligere har været. Foto: Claus Hansen
  • Det er ikke køkørslen, der dræber, men høj fart i tidlige og sene timer, mener Jes V. Larsen. Foto: Claus Hansen
Annonce
Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Annonce
Annonce
Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket