Annonce
Femern

Femern-projektet tager mere form

. Foto: Anders Knudsen

Folketidende fotograf Anders Knudsen har været i luften over Rødbyhavn, hvor det er meget tydeligt, at Femern-projektet er i fuld gang.

RØDBYHAVN Femern Bælt-projektet på den sydlollandske kyst er et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Det 55 milliarder store anlægsprojekt blev officielt skudt i gang 1. januar, men har reelt været påbegyndt for flere år siden.

Eksempelvis lagde entreprenørselskabet Fehmarn Belt Contractors, FBC, de første sten til den nye kystlinje, der nu træder tydeligt frem. Det samme gør den kæmpemæssige arbejdshavn øst for Rødbyhavn, der forventes at stå færdig i slutningen af i år.

Havnen skal forsyne byggepladsen ved Rødbyhavn under hele byggeriet og håndtere udskibningen af de færdige tunnelelementer i Femern Bælt. I øjeblikket etableres produktionsfaciliteterne til tunnelen - tunnelelementfabrikken og en by til tunnelarbejdere.

En lang række aktører er eller har allerede været involveret i Danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Det gælder i første omgang bygherren Femern A/S, entreprenørkonsortierne Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Link Contractors, FLC, samt en lang række underentreprenører og leverandører. Mere end 70 danske virksomheder, hvor en lang rækker er lokale, har i større eller mindre grad løst opgaver i forbindelse med Femern-projektet indtil videre.

Når Femern Bælt-tunnelen efter planen står færdig om otte år, så er det en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn med Fehmarn i Tyskland.

Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 kilometer i timen.

Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer. Forbindelsen brugerfinansieres efter samme model som Storebælt og Øresund, hvor projektet har en tilbagebetalingstid på 28 år inklusive opgraderinger til jernbanen mellem Ringsted og Rødby, der også finansieres via overskuddet fra tunnelen.

. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
. Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
  • . Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Aldi sælger ud: Nu kan du købe hele pivtøjet

Rødby

Lalandia lander rekord-overskud: Overvejer udbygning

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Lolland

Trækker stikket: Vil opløse sig selv midt i jubilæumsåret

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

112

Klip og bøder på Vestlolland

Sport

Landsholdsstjerner kommer til Falster

Politik

Løsgængeren Lars Boje stifter nyt parti

Guldborgsund

Jubler over Marys besøg: En kæmpe fornøjelse

Udland

Mand med alkoholskabende krop frifundet for spritkørsel

Lolland

Fjerner alle skraldespande

Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Indland

Beredskab tilbage ved Børsen efter gløder blussede op over natten

Annonce
Annonce
112

Søstre fra Levakovic-familie idømmes fængsel for at svindle ældre

Indland

Danskernes arbejdsglæde slår rekord

112

Truet af ekskæreste: "Jeg slår dig ihjel"

Erhverv

Lokal hæder til danmarksmesterskaberne

Falster

Mark O's nye eventyr tog dem på sengen: "Gud, der er mange"

Guldborgsund

Se billederne: Dronning Mary på besøg på Falster

112

Kørte spritstiv i lånt bil: Så blev den taget