Idalund Design begyndte som en drøm i det svenske. Nu lever drømmen på Østlolland.
KRUNGERUP Der er sved på panden hos Per Nielsen og Laila Nilsson, parret bag Idalund Design, i disse dage. Det er som sådan ikke noget nyt. Hvis du har mødt dem i lokalområdet, efter de flyttede til for snart en del år siden, har du sikkert ikke set dem meget ude til diverse kulturoplevelser eller andre steder. De holder snuden i sporet, sådan er det altid.
- Vi arbejder jo syv dage om ugen. Det er ikke altid, jeg kan huske, om det er tirsdag eller fredag, og det betyder heller ikke noget. Der er ingen jubel over weekenden, for den ligner hverdagen. Til gengæld er vi heller ikke kede af det, når det bliver mandag, og vi skal i gang igen, for vi stoppede aldrig, forklarer Per Nielsen, der sammen med Laila Nilsson danner det team, der gik fra en drøm i Sydsverige til en blomstrende virksomhed på Lolland.
Men lad os spole lidt tilbage i tiden. Nytåret mellem 2007 og 2008. Her boede parret i det sydlige Sverige, og de var inviteret til nytårsfest hos nogle venner. Frosten bed i luften, men det gjorde ikke spor. Der var nemlig et af de voldsomt populære vildmarksbade, altså et udendørs bad opvarmet via en lille "brændeovn", og herfra nød de årsskiftet.
- Vi talte jo om det i flere måneder bagefter! Det var helt vildt. Sådan et skulle vi altså også bare have, forklarer Laila Nilsson.
Det fik de så. Men det var en brugt model af den gamle slags. Trævæggene lækkede vand, og det tog timer at gøre klar og pakke sammen igen. Det var ingen stor succes, og parret var selvsagt lidt skuffede. Men så fik Laila en idé:
Hvad nu hvis
Hvad hvis man kunne putte en plasticbalje ned i - så man kunne holde på vandet, rense og genbruge det, og det ikke ville tage timer at rydde op? Det måtte man da kunne finde ud af på en eller anden facon.
Et par prototyper og nogen tid på Google senere indså parret, at de havde et gangbart produkt. Salget af vildmarksbade steg, og pladsen i det sydsvenske blev trang - og alle kunderne boede i Danmark. Så parret, der tidligere boede i Hobro, for så at rykke syv år til Spanien og herefter Sverige, begyndte pludselig at søge mod hjemlandet igen.
- Vi havde et budget. Og hvis man gerne vil have mange gode kvadratmeter at boltre sig på, men man ikke har en masse millioner at gøre med, hvor ender man så? Vi fandt det her fede sted, som vi skyndte os at tage med til de forskellige banker, så vi forhåbentlig kunne få lov at låne til det, forklarer Laila.
Men de fik afslag på afslag. Lige indtil telefonen en dag ringede. Det var en bankmand, der havde fået indtastet deres data forkert i systemet, men som kunne huske, de solgte vildmarksbad.
- Jeg tror lidt på, der er et eller andet derude, der giver en de tilbud, man har brug for. Vi fik nej fra flere banker, men så ringede telefonen pludselig, og her kunne vi godt låne til huset. Det var lidt det samme, da vi lejede huset i Hobro ud og rykkede til Spanien. Det skulle bare være, forklarer Laila, mens Per sidder og nikker.
Kald det karma
Universet førte dem til det østlige Lolland. Og her er parret glad for at bo. Man hilser på naboen, støtter op og hjælper hinanden, når der er behov. De har dog ofte så travlt, at det ikke altid bliver til så megen sightseeing, som de egentlig gerne ville.
- Vi har været i Nysted én gang. Fantastisk smuk by. Vi stod og rodede i glascontainere, fordi vi skulle bruge nogle tomme vinflasker til vores hjemmebyggede vinreoler, vi laver af genbrugstræ. Folk har nok undret sig lidt over, hvad vi havde gang i, men vi orker altså ikke at drikke al den vin selv, fortæller Laila.
Det seneste halvandet år har været mere end travlt for Laila og Per. De traf beslutningen om at gå online med deres produkter, lige før covid-19 væltede alt. En beslutning, der viste sig ganske godt timet. Den har resulteret i, at Idalund Design har haft rygende travlt.
- Folk har været hjemme. Se på sommerhuspriserne, der har virkelig været gang i det marked. Og når man har købt sommerhuset, så er der virkelig mange, der har en drøm om et vildmarksbad i baghaven, forklarer Per.
Derfor er parret ved at indrette et større showroom på grunden. Det bliver i det 1.200 kvadratmeter store industridrivhus, der fulgte med, da de købte stedet.
- Vi holder åbent hus 14. og 15. august. Så der er vi klar, forklarer Per.