Annonce
Lolland

Lollandsbanen bliver prøveklud for nyt design

Det bliver Desiro-togsæt fra Nordjylland, der senere i år indsættes på Lollandsbanen. Og så vil de skulle iklædes et helt nyt design, der siden kan udbredes til de nye batteritog, Lokaltog er ved at indkøbe. Foto: Mads Jensen/Scanpix Denmark

Når Lollandsbanen inden længe får nye togsæt, skal de bruges til test af et nyt design, som siden skal udbredes.

LOLLAND Når den nye køreplan træder i kraft til december, vil der køre nye tog på Lollandsbanen. Det er ikke de batteritog, der har været talt om måske at få indført, men en midlertidig løsning med tre togsæt, der lejes i Nordjylland.

De nye tog sættes i drift, fordi de nuværende ikke kan fungere med det nye signalsystem, der indføres på Nykøbing Station. Her kommer systemet ERTMS (European Railway Trafic Management System), der via radiosignaler kommunikerer direkte med de enkelte tog. Men det system er Banedanmark ikke klar til at få installeret i Lollandsbanens gamle IC2-tog før i begyndelsen af 2023, og derfor bliver der altså lejet nordjyske tog.

Tidligere har der været talt om at lave en rokade, hvor Lint 41-togsæt fra Odsherredsbanen og Tølløsebanen kommer til Lolland, mens Lollandsbanens tog så skulle derop, da Holbæk Station først tager ERTMS-systemet i brug i december 2024. Men nu er det altså i stedet planen at indsætte tre nordjyske Desiro-togsæt på Lolland.

Og de tre "nye" togsæt vil blive brugt til at teste et helt nyt design. Planen er, at togene på Movias lokalbaner skal have ens farver og udtryk, men det har de ikke i dag. Her skinner det stadig igennem, at lokalbanerne tidligere har haft forskellige ejere, og da det er relativt dyrt at male togsæt eller pakke dem ind i folie, har de fået lov at beholde de forskellige udtryk.

I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

47 symbolske prikker

Men nu er tiden altså kommet til at få givet togene et nyt udtryk. Et sammenhængende produktdesign skaber nemlig større genkendelighed blandt kunderne, vurderer Movia. Trafikselskabet indførte også sidste år et nyt design i form af en cirkel, der består af 47 prikker, som symboliserer Movias ejere - 45 kommuner og to regioner - og efterhånden som lejligheden byder sig, bliver det brugt på Movias materiel. Man kan allerede nu se prikkerne på de grønne sideruder på elbusser og havnebusser, ligesom det ses på flextrafik-bilernes gule døre.

Nu er Lokaltog som tidligere omtalt godt i gang med at indkøbe 18 nye batteritog, og de skal selvsagt have et tilsvarende design. Det er det design, der nu skal testes på de tre togsæt på Lollandsbanen, og hvis det bliver tilfredsstillende, vil det skulle udrulles til de nye tog. Og dermed, håber Movia, vil lokalbanerne blive knyttet tættere til Movias øvrige tilbud i form af busser, Flextrafik og så videre.

Det nye design er allerede blevet præsenteret for Lokaltogs medarbejdere, som på et af værkstederne har set et print i fuld størrelse. Men målet er også, at togpassagererne skal kunne komme med deres kommentarer - blandt andet på Facebook - i de næste to år, hvor designet testes. Og derefter kan designet så tilpasses, inden det implementeres på batteritogene.

Hvor længe, Desiro-togene skal køre på Lolland, er i øvrigt ikke besluttet. Måske flyttes de til en anden strækning, når IC2-togene er blevet opgraderet med ERTMS, og måske vil de fortsat skulle køre på Lolland.

I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Mads Jensen/Scanpix Denmark
    Det bliver Desiro-togsæt fra Nordjylland, der senere i år indsættes på Lollandsbanen. Og så vil de skulle iklædes et helt nyt design, der siden kan udbredes til de nye batteritog, Lokaltog er ved at indkøbe. Foto: Mads Jensen/Scanpix Denmark
  • I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • I dag har Lokaltogs togsæt ikke et ensartet design, men det skal de have hen ad vejen, efterhånden som nye togsæt indkøbes, eller gamle har behov for at blive malet eller folieret. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Er bange for faderen

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Har været på Dølle i årevis: I år bryder de traditionen

112

Genbrugs-problemer: Det er ikke deres job, fastslår politiet

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

112

33-årig kvinde gik amok på bar

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Guldborgsund

Overrasker: Markant ændring på årets Dølle

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken

112

Lå på lur: Tip førte til 48 sager

Lolland

Tre års kamp for en købmandsbutik: Nu mangler de kun én afgørende brik

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Annonce
Annonce
Lolland

Overraskende drejning i babydrabssagen: Er bange for faderen

Erhverv

Forbud mod snus og nikotinposer på jobbet breder sig og giver dilemmaer

Sport

Dommerfejl irriterer Rune efter nederlag

Guldborgsund

Blodrøde tal: Stort millionunderskud hos lokale spisesteder

Guldborgsund

Nu skyder teltene op: Dølle-formand frygter én ting

Sport

Ærlig keeper efter drop: - Det er bare piv elendigt

Sport

Ny stor lussing til forsvarsløse Bjørne