Selv om valgplakater vækker debat, mener mange politikere alligevel, at der ikke findes et reelt alternativ.
GULDBORGSUND Dagen, hvor valgplakaterne må hænges op, er lidt af en demokratisk festdag.
Det mener Simon Hansen, der står og skutter sig i sin knaldrøde Liste A-jakke, imens parti- og folketingskollegaen Lennart Damsbo-Andersen sætter én af hans plakater op ved købmandsforretningen i Kettinge.
Det er da også næsten som en ceremoni med de mange ritualer, der som regel er forbundet med det. Tyvstarten, kampen om de bedste lygtepæle og de klassiske plakater mod de knap så klassiske. Og så er der alle de vittigheder, som man får de mange timer til at gå med.
- Om Simons plakater kan man sige "Højt at flyve, dybt at falde", siger Lennart Damsbo-Andersen og griner.
Over det store arbejde, det er at hænge dem op, kan man spørge sig selv, om plakaterne så overhovedet virker?
- Vi er ikke eksperter. Men eksperterne siger, at de har en effekt, så det tror jeg på, siger Simon Hansen.
Forskning viser faktisk, at de har en effekt. Den er ovenikøbet højere ved kommunalvalget end ved folketingsvalget, siger Anthon Nødskov, der er chefrådgiver i firmaet Operate og beskæftiger sig med politisk kommunikation, til TV2.
- Kommunalvalgskandidater har enormt meget behov for at skabe genkendelse omkring sig selv. Det er de færreste af os, der kender kommunalvalgskandidater, og når vi kommer ind i stemmeboksen, er der rigtig mange kandidater, siger han.
Flere politikere kan heller ikke se et reelt alternativ til valgplakaterne.
- Det ville helt sikkert blive bemærket, hvis man er den eneste, der ikke hænger plakater op, siger Simon Hansen.
Paw Hallandson fra Nye Borgerlige er enig og ser ikke Facebook som det eneste kampagneredskab.
- Det er enormt svært at vide, hvem man når ud til, hvis man bruger sociale medier. Man kan godt præcisere i sin markedsføring, men så bliver det også meget konkret. Man er ligesom nødt til at skyde med spredehagl.
Henrik Høegh-Andersen har hjulpet sin partifælle Ole K. Larsen med at hænge plakater op på blandt andet Skov Alleen.
- Jeg får først mine egne plakater i næste uge, fordi printeren hos trykkeriet gik i stykker. Det er vildt ærgerligt, for jeg er bange for, at mange af lygtepælene er afsat. Men jeg kender heldigvis et par landmænd, hvis marker jeg gerne må hænge et banner på, siger han.
Også han tror på, at plakaterne har en effekt.
- Mange siger også, at de ikke vil have reklamer, men ud fra vores indkøbsvaner tyder det alligevel på, at informationerne ligger i underbevidstheden. Om ikke andet kommer de i tanke om, at der snart er valg.