BILLEDSERIE: Musikalske mellemstykker er diarré for fingrene, bekendtgjorde en veloplagt Troels Trier lørdag aften.
NAKSKOV Forrige år fyldte Troels Trier 80 år, og efter 15 års pause tog han atter ud at spille. Så lørdag fik nakskovitterne en sjælden chance for at opleve den gamle protestsanger, maler og provokatør, da Løvehjerterne havde arrangeret en intimkoncert i Huset på Blegen.
Her lagde den 81-årige skaldepande fra land ved at annoncere, at det faktum, at han stadig er i live, er en kæmpe sejr for dyrlægevidenskaben - men at det da ikke kunne udelukkes, at han ville falde død om på scenen.
- Det må være entertaineres våde drøm. Folk vil synes, det er sjovt, sagde han og kastede sig straks over det medbragte Casio-keyboard - købt i BR, inden kæden lukkede, jokede han - og spillede et af sine største hits: "Ta på landet".
Men det blev en opdateret version, hvor omkvædet lød "jeg har fået vaccination, jeg vil ikke bytte for en million". I det hele taget havde han et uhøjtideligt forhold til den gamle sangskat. En stående joke aftenen igennem var for eksempel, at de musikalske mellemstykker mellem versene bare var noget fyld, der skulle overstås.
- Jeg hader det lort, men det er med i prisen, bemærkede han for eksempel undervejs i "Dengang far var dreng".
Koncerten var bygget op som en hurtig overflyvning af hans livshistorie, begyndende med barndommen.
- Skoler dengang var en slags torturcentre for børn. Da jeg så Abu Ghraib, blev jeg helt nostalgisk, sagde han med henvisning til det berygtede tortur-fængsel i Irak.
Siden ville han være kemiingeniør, men blev kunstmaler, debuterede på Eks skolens sommerudstilling i 1961 og kom på Kunstakademiet. Han arbejdede også som malersvend, og det var den gang, man lige havde opfundet alkydmaling - hvilket gav ham anledning til at synge "Chateau Epoxylak".
Siden blev det til nogle år i Spanien - og sangen "Hotel Espana" - inden han begyndte at lave plakater til protestbevægelserne Vietnamkomitéen og Vietnam 69.
- Det var noget af en øjenåbner. Man oplevede, at ens billeder kunne bruges til noget, bemærkede han og fortalte, at han også lavede nogle sange om det, der var på billederne.
Dem hørte DR-produceren Karsten Sommer i en bogcafé i Grønnegade, og han fik taget initiativ til at indspille en ep. Det blev Røde Mors debut, og den rummede blandt andet hans første sang, "Fuglen over Rio Grande", der var en hyldest til idolet Che Guevara.
- Den blev forbavsende populær, og så lavede vi en plade til og en til og blev populære og turnerede, berettede han og fortalte, at de også spillede på Roskilde Festival.
- Jeg var der! Du væltede et klaver! råbte en blandt publikum, inden Troels Trier kunne fortælle videre om, hvordan han havde mødt Clausen & Petersen og fandt på at skabe Røde Mors Rock Cirkus.
De indspillede blandt andet pladen "Hjemlig hygge", hvorfra han diverterede med hittet "Smæk".
- Vi havde nogle fantastiske år, men tjente ikke en skid, for det gik til velgørenhed, forklarede han, inden det var tid til en lille pause.
I næste set gjaldt det tiden med Rebecca Brüel. De lavede plader om mad - "Bøf med løg" for eksempel - og tog på bodega-turné. Men musikere gad de ikke have med, så i stedet medbragte de et backingband af mannequindukker.
Siden flyttede han til Ørbæk på Fyn, og de senere år har han brugt mere tid på at male end at spille musik. Med sig til Nakskov havde han da også et helt galleri af malerier og tryk, og der var godt gang i salget denne aften i Nakskov.