Femern-byggeri trækker - Busselskaber kan ikke skaffe tilstrækkeligt med chauffører.
LOLLAND-FALSTER Hjulene på busserne drejer rundt igen - men chaufførerne foretrækker andet arbejde.
Lokale busselskaber leder med lys og lygte efter chauffører, og manglen på buschauffører får flere til at sige nej til opgaver.
Under coronanedlukningerne led mange busselskaber hårdt grundet mangel på kørsel. Men efter genåbningen har der været fuld fart på. Men farten er blevet nedsat af mangel på chauffører.
- Siden august har vi haft fuld knald på. Og vi har simpelthen mere arbejde, end personalet rækker til, siger John Jalkiewicz fra John's Bus, som er hjemmehørende i Nykøbing.
Selskabet har 30-35 busser, og foruden en del skolebuskørsel køres en del turistkørsel og selskabskørsel.
- I øjeblikket mangler jeg fem-10 chauffører. Men kan ikke skaffe dem.
I et forsøg på at skaffe medarbejdere har John's Bus, modsat tidligere, nu søgt primært fuldtidsansatte.
- Det er betydeligt dyrere og mindre fleksibelt, men det er et forsøg på at få nyansatte og fastholde dem. Havde jeg haft chaufførerne, havde jeg haft 20 procent højere omsætning de seneste måneder, siger John Jalkiewicz.
Hos kollegaen Skørringe Turistbusser mangler man omkring fem chauffører.
- Vi har godt 50 ansatte, hovedparten på fuldtid, og mangler chauffører til vores turist- og rutekørsel og flextrafikkørsel, siger Jan Martin Jørgensen fra selskabet.
- Der er ingen at hente hos jobcentret. Vi søger og søger og havde for et par uger siden fire til samtale. Men de takkede alle nej til job. Blandt andet med begrundelsen, at de skæve arbejdstider ikke var noget for dem. Så foretrak de understøttelse, fortæller Jan Martin Jørgensen.
Hos Kruse Busser, som kører rutekørsel for Movia i Lolland Kommune, kan man lige nøjagtig få vagtplanen til at hænge sammen. Virksomheden blev i foråret overtaget af Ditobus, men Mie Kruse er stadig en del af ledelsen.
- Det er et stigende problem over hele landet at skaffe buschauffører, siger hun. Vi kan se, at en stor del af de nuværende chauffører er i en alder, hvor en pension nærmer sig, og faget er tilsyneladende ikke attraktivt for unge mennesker.
- I sommers havde vi flere ansættelsesaftaler, hvor ansøgerne efterfølgende sprang fra, siger Mie Kruse.
Kruse Busser har omkring 50 ansatte på Lolland.
Både hos John's Bus og hos Skørringe Turistbusser nævnes Femernbyggeriet som en af forklaringerne på, at det er svært at skaffe chauffører.
- Det er tilsyneladende mere attraktivt at køre dumper i 12-timers vagter ved Femern-byggeriet, hvor der tilbydes en højere løn, end vi kan tilbyde, siger John Jalkiewicz.