Fra første spadestik på årets første dag i en plastikkasse til status i december.
SYDLOLLAND I flere år har forarbejdet til byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt været i gang på det sydlige Lolland.
Selve byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen begyndte officielt 1. januar 2021. Det første spadestik skulle have været en stor officiel begivenhed i Rødbyhavn, men på grund af corona nedliukningen blev det til en virtuel begivehed, hvor transportmininter Benny Engelbrecht (S) gravede i en kasse med jord, som var bragt fra diget ved Rødbyhavn til Christiansborg.
Nu godt et år senere er Nordeuropas største byggeplads blevet skabt på det sydlige Lolland. Og Femern A/S har været i luften og billeddokumenteret byggeriet i december 2021.
Også tyskerne er i gang
På tysk side ved Puttgarden på Femern blev første spadestik taget på byggepladsen 29. november, hvor den danske transportminister Benny Engelbrecht, Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz, tog første spadestik til projektet på Femern. Dermed er byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen nu er i fuld gang på begge sider af bæltet.
Siden den første granit blev udlagt ved Lolland i juni 2020, er der nu udlagt over to millioner tons granit til en ny arbejdshavn og en ny kystlinje, som strækker sig i alt seks kilometer øst og vest for Rødbyhavn.
Bag den nye kystlinje bliver der skabt inddæmmede landområder med materiale udgravet fra havbunden, hvor der på nuværende tidspunkt er udgravet tæt ved 20 procent af den samlede mængde materiale fra den kommende tunnelrende, der skal udgraves. Det svarer til omkring tre millioner kubikmeter jord og sand fra Femern Bælt.
Byggeriet af den kommende tunnelfabrik, der skal producere 89 tunnelelementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel skal bygges med, er nu i fuld gang. Det ses blandt andet ved, at stålspærene til den ene af tre produktionshaller de seneste uger er blevet rejst.
Tusinvis af medarbejdere
I begyndelsen af september blev tunnelbyen åbnet, og siden er indbyggertallet steget til mere end 200 tunnelarbejdere, mens der indtil videre er en kapacitet på 320 værelser. Tunnelbyen vil gradvist vokse frem til 2023 i takt med at byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen skrider frem. Til den tid vil tunnelbyen kunne huse 1.344 indbyggere.
Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel. Den 18 kilometer lange forbindelse mellem Rødbyhavnog Puttgarden på Femern i Tyskland vil gøre det muligt at krydse Femern Bælt på kun 10 minutter i bil og syv minutter i tog.