Med den nye GT X Experimental konceptbil åbner Opel døren på klem til mærkets designudvikling i fremtiden. Bilen er en 5 dørs kompakt SUV drevet frem af en lille elmotor.
GT X Experimental er navnet på en ny konceptbil fra Opel, der viser vejen for designudviklingen af fremtidens biler fra Opel. Der er tale om enkle linjer og hvad Opel selv kalder for ''visuel detox''.
Bilen er en SUV type med 5 døre, elmotor, totallængde som en Opel Corsa og en akselafstand på 262 cm - omtrent som en Crossland X. GT X Experimental giver et billede på, hvordan Opels biler kommer til at se ud fra midten af det næste årti.
Normalt bliver konceptbilerne vist på biludstillinger, men flere og flere producenter dropper de store dyre udstillinger.
SUV segmentet vokser kraftig i disse år og vil også i fremtiden være en populær biltype, forventer man hos Opel. Helt op til 40 procent af alle solgte Opel vil i 2021 være SUV typer. Derfor skal den biltype i endnu højere grad være effektiv og økonomisk.
GT X Experimental er en letvægtskonstruktion med fuld elektrisk drift og en ydelse på 50 kW - cirka 68 hk. Batteriet er næste generations litium-ion batteri med induktionsladning.
Bilen er delvis selvkørende - den er på trin tre af de fem trin for selvkørende biler. I praksis kan den styre og bremse selv, men er ikke 100 procent selvkørende i alle situationer og er derfor udstyret med et rat, som chaufføren skal bruge i visse situationer.
Ændret formsprog
Bilen introducerer et nyt designsprog for Opel med et såkaldt Opel Vizor design, der omfatter alle de teknologiske dele af fronten og Opel blitzen.
Det nye Opel Vizor bliver et kendetegn ved alle Opel modeller senere i løbet af 2020'erne. Bagdørene er hængslet bagtil for optimal adgang til bagsædet, og alle døre åbner 90 grader.
Panoramataget når helt tilbage til bagsæderne, så bilen giver fornemmelsen af åbenhed og rummelighed. Sidespejlene er erstattet af kameraer, hvilket er en teknologi, som de fleste producenter er på nippet til at introducere.
Blandt de første er Audi, men vi har også set teknikken i Hyundais kommende brintbil, der hedder Nexo.