BILLEDSERIE Der er stor konkurrence i mini-suvklassen, men Opels mindste SUV, Mokka X, har en trumf: Den har firehjulstræk, og det er den faktisk den eneste SUV fra Opel, som har.
Selv om den ser ret kompakt, ud er der overraskende meget plads i kabinen. En dyd som Opel er begyndt at excellere i (hvis man ser bort fra Crossland X).
Materialevalget i bilen er fint med bløde paneler. Dog ikke overalt, og der findes også hårde flader her og der. I bilen sidder der en dieselmotor med 136 hk, som ikke gør sig særligt bemærket. Motoren larmer heldigvis ikke unødvendigt, så man får fornemmelsen af traktorlyd, og den er ganske civiliseret ned et ganske fint bundtræk (320 Nm). Især er det som om, bilen særligt vækkes til live i 4. gear, hvor man for alvor kan mærke bilens kræfter.
Styretøjet tilhører også den bløde mellemvare, og det gør, hvad det skal, uden at hverken at føles decideret præcist og sportsligt eller direkte ufølsomt og dødt.
Sportssæderne yder overraskende god støtte, og det er let at finde sig tilrette, og der er endda ekstra støtte til låret.
Bilens ergonomi betyder dog, at man skal strække sig ret langt for at nå den trykfølsomme skærm, som styrer infotainmentsystemet (som ellers er udmærket). Andre småting irriterer også: For eksempel at man kan komme til at forveksle knapperne mellem at skrue og ned for lyden på rattet med kollisionsadvarslen, som man derved komme til at slå fra.
Oplagt med firehjulstræk
Mokka kan være et interessant valg, hvis du går efter en mini-SUV, som der efterhånden er mange af. Den er ret høj, noget smal og ikke ret lang, og det kan man mærke, når man skal dreje. Det gynger lidt rundt i svingene, så det kunne have klædt bilen med en lidt strammere undervogn.
Selv om Mokka X er til den bløde side i affjedringen, kan man mærke mindre ujævnheder i vejbanen. Desuden var testbilen udstyret med 18-tommer letmetalfælge, hvilket ikke bidrog til komforten, men til gengæld pynter de store hjul.
Under testen kørte vi omkring 16-17 km/t ved motorvejsfart. Der var også en del hvid støj i kabinen, som dog ikke kom fra motoren. Det er ren vind- og dækstøj, så man skal hæve stemmen lidt, hvis man sidder fire personer i bilen og skal samtale.
Vi testede ikke firehjulstrækket til bunds, men hvis det er et vigtigt parameter, så er Mokka en overvejelse værd.
Opel Mokka X 1,6 D 4x4, Innovation
Motor og gearkasse
1,6 CDTI 4 cylindret turbo dieselmotor
136 hk v. 3500 - 4000 omdr./min.
320 Nm v. 2000 omdr./min.
6-trins manuel gearkasse
Topfart: 187 km/t
0-100 km/t: 10,3 sek.
Forbrug ved blandet kørsel 21,3 km/l
CO2-udslip ved blandet kørsel: 124 g/km