Efter kommunerne har overtaget inddrivelsen af skattegæld, har Lolland og Guldborgsund kommuner fået inddrevet flere millioner.
Landsdelens to kommuner, Lolland og Guldborgsund, har mere end halveret den ubetalte skattegæld, efter at man sidste år overtog inddrivelsen.
Det skete i kølvandet på massive problemer hos det statslige Skat med it-nedbrud og manglende indsats for at få gælden betalt.
I Lolland Kommune havde man ved årsskiftet 2016-2017 restancer på knap 8,9 millioner kroner.
Det tal er nu mere end halveret og ligger på fire millioner kroner.
Kommunen har givet besked om udlæg til 975 skyldnere, og der er gennemført cirka 500 udlæg. Der har været to pantefogeder - samlet et job på årsbasis - afsat til opgaven. Og regnestykket falder altså klart ud til kommunens fordel.
- Det har vist sig særdeles positivt, at inddrivelsen er kommet tilbage til kommunerne. Jeg er godt klar over, at det bestemt ikke nødvendigvis er alle opgaver i forbindelse med skatteligning, der ligger bedst hos kommunerne. Men omvendt er det altså meget langt fra, at det er alt, som bliver bedre af at blive centraliseret, konstaterer Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland.Han peger på, at kendskab til lokale forhold er en meget stor fordel - blandt andet i forbindelse med gæld og inddrivelse.
- Vi er i kommunerne ganske enkelt tættere på borgerne, og medarbejdere har mulighed for konkret at vurdere, hvilken type gæld og hvilken type skyldnere, der er tale om. Er det folk i vanskeligheder - eller er det bevidst unddragelse? Den vurdering sker ikke på samme måde i et centraliseret system, siger Holger Schou Rasmussen.
- Jeg mener, at udviklingen i forbindelse med gældsinddrivelsen bør give stof til eftertanke både i forhold til opbygningen af skattesystemet og til centralisering i det hele taget. Jeg synes konkret, at man sagtens kunne overveje at lægge større dele af skatteligningen ud til kommunerne igen, påpeger borgmesteren i Lolland.
Retfærdighed
- Hvad angår inddrivelsen af gæld, så er der også et andet element end pengene alene. Det drejer sig også om tillid og retfærdighedsfølelse. Alle dem, der betaler det, de skal i skat, skal have sikkerhed for, at man også gør en aktiv og effektiv indsats for at hente pengene hjem fra dem, der ikke gør, siger Holger Schou Rasmussen.
I Guldborgsund kom man lidt senere i gang med den kommunale inddrivelse af gælden, end tilfældet var i Lolland.
Kommunen oplyser, at man tilbage i foråret 2017 gik grundigt til værks med at tilrettelægge arbejdsgange, tilretninger i systemerne og gennemgang af sagerne. I september 2017 havde man så de første udlægsforretninger.
Resultaterne har under alle omstændigheder været til at få øje på.
I juni 2017 - inden man gik i gang for alvor - var der gæld på cirka 4,9 millioner kroner. Et år efter - altså i juni i år - er gælden nede på 2,2 millioner kroner. Arbejdsmæssigt har man brugt en medarbejder i et år - et såkaldt årsværk - på opgaven. Også her har det altså økonomisk i høj grad kunnet svare sig.