Annonce
Motor

Populær Mercedes C er ren kvalitet - med én stor fejl

Mercedes-Benz C-klasse har tidligere i år fået en stor overhaling, og det har blandt andet betydet ny teknologi og en spændende ny motor

Det går godt for Mercedes i Danmark. 2017 blev således det mest succesrige år for Mercedes-Benz personbiler i Danmark nogensinde rent salgsmæssigt.

En af succeserne er Mercedes C-klasse, som i år er blandt de 20 mest sælgende biler herhjemme, selv om den som basismodel koster fra 502.000 kroner A-klassen sælger også godt, men den ligger faktisk længere nede på listen, og netop A-klassen vender vi kort tilbage til senere.

Lille update

Egentligt er Mercedes C-klasse mere end tre år gammel, tidligere i år fik den en større opgradering med 6.500 nye dele, som har gjort bilen en del smartere.

Det ser vi allerede, da vi tænder for bilen. Lygterne er som standard opgraderet med systemet Multibeam LED-forlygter, som kendes fra S-Klassen. Hver forlygte består af 84 individuelt kontrollerede LED-pærer, som tilpasser lysstyrke og -retning til omgivelserne og sørger for ikke at blænde modkørende.

Lyset laver en lille dans, når man tænder for motoren, og det ser godt ud.

Mindre imponerende er lyden fra benzinmotoren. Den har en slagvolumen på 1,5 l og hvis man slipper de 184 hk. løs, så burde den kunne køre fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder. Det kan godt være, at den kan det, men det føles ikke umiddelbart sådan, selv om man glider lydløst gennem automatgearets ni trin.

Mercedes-Benz C 200 stationcar

Motor: 1,5 turbobenzin 4. cyl.
Ydelse: 184+14 hk
Max. moment: 280 Nm
Gearkasse: 9-trins aut. gearkasse
Brændstofforbrug: 15,6 km/l. ved blandet kørsel
CO2-udledning: 147 g/km
Tophastighed: 235 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 7,9 sek.
Køreklar vægt: 1565 kilo
Længde/bredde/højde: 470/181/148 cm
Pris: Mercedes-Benz C-klasse fås fra 527.600 kroner (testbil inklusiv udstyr 694.359)

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teknologien.

Det samme kan man sige om den adaptive fartpilot. Det hele foregår meget gelinde, og selv om man kommer kørende i fuld fart mod et mål i stilstand, så føles nedbremsningen så rolig og kontrolleret, at selv din sarte oldemor, som dybest set synes at farten i en hestvogn er lige hidsig nok, ikke ville bemærke noget.

En fornøjelse er det også at sidde med det opgraderede rat fra S-klassen, som sikrer fuld kontrol over de to digitale skærme og visninger på dem med et gennemtænkt navigeringssystem.

Det er vanvittigt. Ikke varme i rattet, ellers ved at være almindeligt i selv mindre biler.

Ingen trykskærm. Hvad sker der for det. Det er en bil, som ellers har alt i moderne udstyr, men hvis man skal taste en destination ind på navigationen, så kræver det tålmodighed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Køreegenskaberne

C200 er udstyret med den mindste benzinmotor i programmet - den nye 1,5-liters turbomotor med 184 hk. Den bistås af et lille elektrisk 48-volt system, der under maksimal acceleration giver 14 ekstra hk.

Systemet lagrer desuden el, når du bremser så at forbruget nu når ned på mellem 15,9 og 16,7 km/l. Med tanke på, at bilen samlet har knap 200 hk, så føles bilen langfra så sporty, som det kunne være tilfældet, som det for eksempel er det med den nye A-klasse. C-klassen er til gengæld ganske komfortabel, og selv om en kører 0-100 på 7,9 sek. føles det slet ikke hurtigt.

Der mangler lyd og en fornemmelse af sport. I A-klassen er styretøjet også langt mere direkte og speederresponsen er bedre. Til gengæld er komforten overvældende. Selv ved motorvejshastighed er bilen nærmest fuldstændig tyst.

Ganske vist er der en smule dækstøj, men selv det skal vi lytte aktivt efter. Det er ret vildt så stille der er i kabinen. I C200 får vi en fornemmelse af en gedigen bil, men vi er ovre i morfar-fornemmelsen, og det er derfor ikke selve køreoplevelsen, som gør C200 interessant.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den endelige dom

Vi kan ret godt lide den opdaterede version af Mercedes C-klasse. Udenpå er det nærmest kun den ganske diskret LED-lygte-update, som gør forskellen. Men de interessante ændringer er inde i bilen.

Et digitalt instrumentbræt på 12,6 tommer, som er klart, skarpt og fuld af muligheder. Der er også et væld af lækre egenskaber, blandt andet Active Lane Change Assist, som hjælper føreren med at skifte vognbane, når der er fri bane.

Det fungerer nemt og intuitivt ved, at føreren aktiverer blinklyset, hvorefter bilen aktivt søger over i den næste vognbane og øger farten, så snart der er ledigt. Er der ikke frit, bliver bilen i vognbanen.

Problemet er, at meget af udstyret koster ekstra, og som det er tilfældet med tyskerne, er det ikke en billig affære at gejle sin bil op, så den er ekstra lækker. DAB-radio: 5.800 kroner, Premium-pakke (blandt andet med 360-graders kamera, digitalt instumentbord og Burmester Surround Sound): 100.000 kroner. Derfor ender testbilen også med at koste 694.359 kroner inkl udstyr for 166.759 kroner.

Bilen er lækker, har ny, interessant teknologi, og det forstærker da også hvor ekstremt det er, at der ikke er en touchskærm tilgængelig. Problemet med C-klassen er altså ganske enkelt det udstyr, som den ikke har. Vi glæder os derfor til, at det nye MBUX-infotainmentsystem finder vej til C-klassen også.

Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem