Annonce
Motor

Er X1 BMWs mindste og kedeligste SUV?

BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk

Køreglæden holdt sig væk i den kompakte SUV X1, som aldrig helt nåede at imponere. Især ikke i forhold til prisen og udstyrsniveauet

I princippet burde X1 være BMWs mindste SUV. Men det er X2, der er det. Til gengæld er BMWs næstmindste SUV et ganske populært valg, og de fleste går efter modellen 20i. Det er på papiret forståeligt. Der er fin plads og fine kvalitet i bilen. Motoren er en twinpower turbo med 192 hk. Det skulle betyde rigeligt med kræfter. Men det kan vi bare ikke rigtigt mærke.

Bevares, motoren er da rask, og der er også et fint styretøj, så bilen føles gedigen. Men alligevel er vi faktisk lidt skuffede.

Når man sætter sig ind i testbilen, som immervæk koster 561.711 kroner, overvældes vi nemlig ikke ligefrem af begejstring. Man siger at første indtryk er svære at blive af med, og det gælder helt sikkert også i denne bil. Den lille infotainment-skærm - og vi mener lille - er kun syv tommer, og det er helt forkert og antikt ud.

Det er også en smule skuffende, at der kun er en lille digital skærm i instrumentbrættet, hvor vi kan se en masse basisoplysninger, som man kan i en femten år gammel Peugeot 207.

Ok, der er også skiltegenkendelse, men ved min sædeindstillinger bag rattet er det svært at se, hvad der står i bunden af skærmen. Det kan være, at det er et unikt problem.

BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk

Navigation med mere koster

Mens vi har haft bilen har vi kørt 11,5 km./l. og, det er faktisk pænt, når man tager i betragtning, at det officielle forbrug, skulle være 13,5 km/l, og der var en del motorvejskørsel undervejs.

Skal vi køre bilen helt ud stopper speedometeret først ved 226 km/t og 0-100 tager 7,6 sek.

Problemet med denne bil er, at det føles som en indgangsmodel. Det er lidt voldsomt, og især når prisen er over 500.000, hvis du køber den som almindelig forbruger og har åndsnærværelse nok til at sætte kryds ved en eller flere bokse, som når er nødvendigt.

Men luksusfornemmelsen er simpelthen for lille.

Selv sådan noget som en parkeringssensor, adaptiv fartpilot og pæne 18" følge er en del af ekstraudstyret i Xline-opgraderingen, som koster over 40.000 kroner.

Sådan noget er standard andre steder, men det koster bare ekstra, fordi det er en BMW. Hvis man vil have "real Time traffic Information", så koster det altså 3.125 kroner og hvorfor så ikke bare bruge Google Maps. I øvrigt koster selve navigationen i sig selv 24.413 kroner. Det er præcis det samme som et indbygget panoramaglastag, og det gør det lidt svært at holde af og prioritere deres GPS til de priser. Selv Apple Carplay koster 5.859 kroner at få installeret.

BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine

Motor: 4-cylindret benzin på 2,0 liter med Twin turbo.
Ydelse: 192 hk ved 5.000-6.000 omdr./min
Max. moment: 280 Nm ved 1.350-4.600 omdr./min
Gearkasse: 7-trins aut.gear Steptronic med dobbeltkobling
Forbrug: 13,5 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 169 g/km
Tophastighed: 226 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 7,6 sekunder
Køreklar vægt: 1.560 kilo
Længde/bredde/højde: 443/182/159 cm
Pris: BMW X1 fås fra kr. 394.801 kroner
Ugens testbil koster fra 561.711 kroner (455.197 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Lidt la la

Det er også en smule sært at køre i en bil til over 500.000 kroner som ikke engang har bakkamera. Desværre er der mere at brokke sig over, og det er lidt paradoksalt, for jeg kan egentligt godt lide bilen. Den er bare for dyr. Især når jeg tænker på, hvad jeg ellers kan få til de samme penge.

Udefra er den egentligt meget pæn. Vi kan lide, at den ser moderne ud. Det er især snuden, som pynter med de skarpe og lidt spidse lygter. Desuden er den lige nu opfrisket, og allerede nu er det en faceliftet udgave på vej.

Men hvad ville en topspækket udgave koste, tænker jeg hele tiden, mens jeg undrer mig over prisskiltet i den kørte udgave? Jeg tør næsten ikke tænke tanken til ende, men BMWs hjemmeside siger 486.617 koner for en X1 20d - den har 190 dieselheste.

Til marts kommer der i øvrigt en hybridmodel, xDrive 25e, som byder på 125+95 hk, og den bliver givetvis dyrere.

Heldigvis er lige præcis BMW også rigtig gode til at holde priserne nede til både erhvervs- og leasingkunder, så det ér bestemt muligt at komme i nærheden af en fornuftig udgave til en fornuftig pris. Beskatningen på den testede bil står i 383.751 kroner. Fordi den faceliftede model er på vej til Danmark, er der muligvis her i juni 2019 også mulighed for at gøre en fornuftig handel, hvis man ser sig godt for hps en BMW-forhandler.

BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Gå efter en diesel

Pladsen på bagsædet er ellers fin, der var god plads til fire voksne og al deres bagage, og alle følte sig hjemme i bilen. Det er ganske positivt. Men BMW X1 20i er ikke så hurtig i optrækket, som den påstår. 7,6 sekunder må være når bilen er helt tømt og med medvind, for vi oplever den som markant langsommere i virkeligheden.

Hvis du skal have en BMW med under 200 hk, skal du nok vælge en diesel, hvis du vil have fornemmelsen af at køre en bil, der kan rykke.

Fornemmelsen af 192 hk og en twinturbo udebliver i hvert fald i testperioden, og det samme gør køreglæden. Desværre.

BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
  • BMW X1 sDrive20i Advantage - Model xLine Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
112

105 taget i fartkontroller

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

112

Klip og bøder på Vestlolland