Lotus overrasker og viser den vildeste og mest kraftfulde serieproducerede bil, nogensinde. Den kører på ren el og kan lades helt op på 18 minutter.
Gennem noget tid har Lotus drillende sendt små informationer ud om, at der var noget helt nyt på vej fra dem. Nu er det så sket her midt i den danske sommerferie.
Evija (udtales E-vaa-ja) er navnet på den nye bil, som faktisk bliver den mest kraftfulde serieproducerede bil nogensinde.
Det er ellers et mærkat, man efterhånden skal gå til yderligheder for at gøre sig fortjent til, men netop her er der ikke meget at diskutere. Evija får nemlig 2000 hk. og skræmmende 1700 Nm.
Og så er det en ren elbil.
Den har fire motorer, som sidder ved hvert hjul, der altså får 500 hk. pr. stk. Dermed har ét hjul flere kræfter alle de øvrige biler, Lotus ellers laver.
Vi kender ellers Lotus som et noget gammeldags bilproducent. Køretøjerne fra Lotus har aldrig ligefrem været blandt de mest nyskabende, men de har altid skabt glæde med deres rendyrkede køreglæde og potente biler med lav vægt.
Derfor er det nok også en ekstra stor overraskelse, at det er Lotus, som tager skridtet ind i hyperbilerne, med netop denne vogn. Det kan have noget at gøre med, at Lotus blev opkøbt af kinesiske Geely, der også ejer Volvo, i 2017. Evija er første bil fra Lotus siden overtagelsen.
0-300 på ni sekunder
Men hvad ved vi egentligt konkret om bilen. Ikke særlig meget, for Lotus holder fortsat en del informationer tæt ind til kroppen.
Dog har de afsløret, at bilen kan køre over 340 km/t. Den når 0-100 på under tre sekunder 200 til 300 km/t sker på under fire sekunder. Faktisk tager 0-300 km/t blot ni sekunder. Den har desuden en rækkevidde på cirka 400 kilometer. Og så sidder batteripakken centralt i bilen. Pakken kan i øvrigt lades op til 80 procent på blot 12 minutter. 12! 100 procent tager 18 minutter. Det vil ske via en 800 kW-opladning.
Det er der ingen andre elbiler, som kan lige nu, men noget tyder altså på, at de har gang i noget nyskabende hos Lotus. Teknologien er skabt i samarbejde med Williams, som har et hold i Formel E.
Trods de nye asiatiske ejere er bilen designet, udviklet og håndbygget i Lotus' hovedkvarter i Hethel knap tre timers kørsel fra London.
I øvrigt går der rygter om, at Lotus vil meget mere end bare Evija. Fx forlyder det, at englænderne arbejder på at lave en SUV og en sedan. Desuden er der et samarbejde på vej med en kommende topmoderne bilfabrik i Kina, som skal kunne producere op til 150.000 biler om året.
Så mange udgaver får vi dog ikke af Evija. Der bliver bygget blot 130 stk., og de, som ønsker at købe en af slagsen, skal lægge mellem 12 til 18 millioner kroner inden afgifter og skatter.
Heldigvis er der tid til at spare op, for Lotus sender først Evija på gaden i 2020.