Alle burde eje en X3 med V6-diesel - det er konklusionen efter en testuge, som afslører, at X3 måske er den perfekte bil at køre gennem Europa i - den er desværre lidt dyr.
Man er ikke i tvivl om, at man sidder i en bil med mange kræfter, når man tænder for motoren i den testede BMW X3. Vores udgave, 30d er udstyret med en V6 diesel, som afslører en silkeblød motorlyd, der også signalerer rå kraft. Det lyder virkelig godt og traktoragtigt på den gode måde.
Men det giver også god mening, for bilen har 265 hk. og et moment på heftige 620 Nm. Smækker jeg bilen i sportsindstillingen, kan jeg nå 100 km/t på 5,2 sekunder. Det er ganske hurtigt for så stor en bil.
Bilen har endda firehjulstræk, men det når vi ikke at udforske under vores test. Ellers kører den store bil lidt amerikansk, det vil sige, at den er til den bløde side og kører som en typisk SUV.
Men træder man speederen i bund, sker der ting og sager, og bilens kræfter træder i karakter. Du skal nok ikke udfordre X3 racerbanen, men de lange stræk på landeveje er en drøm for en bil som denne. Og så lyder den fantastisk, når man for alvor gasser op. Derfor giver det også mening, at BMW insisterer på at kalde X3 for en SAV (Sports Activity Vehicle).
Lækker kabine
X3 ér en stor bil. Der er masser af plads til bagsædepassagerer, og de sidder godt og har adgang til eget klimaanlæg og stik. Pladsen er også generøs i bagagerummet, hvor der også er adgang til at lægge bagsæderne ned elektronisk via knapper. I det hele taget er det en luksusfornemmelse at køre i BMW X3.
Testbilen er ganske veludstyret, og det er en fornøjelse at træde ind i den virkelig lækre kabine med det lysebrune læder, og både i overført og faktisk betydning står BMW næsten overalt i kabinen. Materialekvaliteten er lækker overalt, sædekomforten er ganske overbevisende, indretningen og infortainmentsystemt intuitivt og indbydende.
Den testede udgave havde desuden et panoramatag til cirka 30.000 kroner, der må være et must, hvis man skal erhverve sig dette køretøj. Det er med til at skabe en luftig fornemmelse i bilen og kan have betydning på gensalgsværdien.
BMW X3 xDrive30d
BMW X3 xDrive30d
Motor: 6-cylindret turbodiesel
Ydelse: 265 hk ved 4.000 o/min
Max. moment: 620 Nm ved 2.000-2.500 o/min
Gearkasse: 8-trins automatisk
Brændstofforbrug: 14,3 km/l (WLTP)
CO2: 183 g/km
Tophastighed: 240 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 5,8 sekunder
Køreklar vægt: 1.895 kilo
Længde/bredde/højde: 470/189/167 centimeter
Pris: BMW X3 fås fra kr. 620.670 kroner
Ugens testbil koster 1.005.494 kroner (732.384 kroner eksklusiv ekstraudstyr)
For meget er ekstraudstyr
Problemet er prisen: X3 koster fra 620.000 kroner. Du skal betale omkring 100.000 kroner ekstra for at få V6-motoren, men det må være alle pengene værd. Desværre skal du også betale omkring 110.000 kroner ekstra for en M-pakke. Det inkluderer en lyspakke med LED-lygter og blødt lyd inde i kabinen, læderstue, 19" alufælge på runflat-dæk, sportundervogn, læderrat mm. Det er ganske omfattende, men også en pakke, der gør bilen til en langt bedre bil.
Men: Testbilen har også en "Drivin Assistant Plus"-pakke. Den koster 44.000 kroner for udstyr, som for en stor dels vedkommende ellers er standard i for eksempel Suzuki Vitara og mange andre biler. Det betyder også, at vi når op i ekstraudstyr for 250.000 kroner. Testbilen har for yderligere cirka 70.000 kroner ekstraudstyr. Dermed ender det endelige prisstempel med at være på lige over 1 million kroner.
Problemet med det er, at denne BMW burde være født med alt udstyret fra starten, for det er med til at gøre bilen så komplet, som den er - det er en af de absolut bedste biler, Bilsektionen har kørt i 2019.
Flere af konkurrenterne, for eksempel Range Rover, har fundet ud af at gøre alt dette til en del af pakken, når man køber bilen i første omgang, så det trækker desværre ned, men det er også typisk BMW og i det hele taget tysk kutyme.
Egentligt giver det ikke mening, at BMW også laver en X5 og især X7. I hvert fald til det europæiske marked burde en X3 være rigeligt.