Annonce
Motor

Test: Jimny er gammeldags på den fede måde

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk

Suzuki Jimny er og bliver en nichebil, som er de få forundt. Og uanset hvor gammeldags den føles at køre er for den ugens testkører til at smile med sin gennemførthed.

Jeg er så heldig at have to børn på henholdsvis fire og otte år, som synes, at deres far har et sjovt arbejde. De følger spændt med ,i hvilken bil far mon nu har med hjem, og det er altid interessant at høre deres kommentarer og første indtryk.

Med Suzuki Jimny var den umiddelbare reaktion fascination, derefter frustration og endeligt fornøjelse.

Jeg havde det på samme måde: Suzuki har begået en lille genialitet med Jimny, men den er langtfra perfekt.

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk

Fascination

Jimny er en bil, som får opmærksomhed. Det gælder både i København, i landsbyer og i de større provinsbyer. Det er helt tydeligt, at det er en bil, som skiller sig ud med sin markante kantede udseende, der på visse måder minder om Mercedes G-klasse.

Flere steder var der nysgerrige folk, som gerne lige ville høre lidt mere, ind og sidde bag rattet og lige mærke interiøret. En af dem var en cirka 35-årig fyr, som tydeligvis havde set flere videoer om bilen, og som derfor vidste en del om den. Alligevel spurgte han om, hvordan det føltes at køre bilen. Især på motorvejen, for han overvejede seriøst at bestille en til sig selv. Hvordan den opfører sig på motorvejen, kommer vi tilbage til.

En del af fascinationen er også bilens udseende, som et lidt nørdet. Dens kompakte udseende er et resultat af japanske regler, som siger, at biler under 3,5 meter i længden giver en skatterabat. Den korte bil betyder, at biler skiller sig ud - og at den er ganske let at finde parkeringpladser til i byen.

Desuden er det intet mindre end fantastisk, at bilen kan begå sig i ganske uvejsomt terræn, som vi tidligere har testet. Hældninger på 45 grader, dybe, fedtede hjulfurer samt fedtet underlag er intet problem for Jimny.

Det gør den også, sammen med den lave pris, til et oplagt værktøj til ingeniører, skov- og jordarbejdere med flere. Alt det gør den med et forbrug, som officielt siger 12,7 km/l. Vi kørte i testugen 12,6, og det er fint i en bil som denne.

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD
Motor: 4-cylindret 1,5 DOHC Benzin
Ydelse: 102 hk ved 6.000 o/min
Max. moment: 130 Nm ved 4.000 o/min
Gearkasse: Femtrins manuel
Brændstofforbrug: 12,7 km/l (WLTP)
CO2: 178 g/km
Tophastighed: 145km/t
Acc. 0-100 km/t.: 4,3 sekunder
Køreklar vægt: 1.065 kilo
Længde/bredde/højde: 348/165/170 centimeter
Pris: Suzuki Jimny fås fra kr. 229.990 kroner
Ugens testbil koster 262.990 kroner (254.990 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Frustration

Men så er der alt det andet. For i hverdagen er bilen altså ikke perfekt. Den lange gearstang er ikke specielt præcis, og det kan være svært at vide, om man er i første eller tredje gear. Ved motorvejskørsel er bilen virkelig støjende, og man skal hæve stemmen for at føre en almindelig samtale. Desuden er retningsstabilitet noget, du skal tænke dig til.

Når du ikke er på veje, der går lige ud, kan bilen føles, som om den er en jolle på åbent hav i stiv kuling. Styretøjet er ikke specielt præcist, og ratstammen kan ikke længdejusteres. Sætter man sig som en voksen på bagsædet, skal man bede til, at dem på forsædet vil give plads, for ellers bliver det ikke en sjov tur for dine knæ og underben.

Er man kun to kan bagsæderne lægges fladt ned (og man kan faktisk sove i bilen), men undersiden er i så fald af hård plast, og med mindre bagagerummet er fyldt, kommer tasker og poser til at rutsje rundt under kørslen. Har du omvendt bagsæderne oppe, så er der ikke engang plads til indkøbsposer i bagagerummet. Det er ikke denne bil, du samler vennerne til at tage en tur gennem Europa i.

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Fornøjelse

Men alt det lever vi med. Og så er vi tilbage ved den følelse, som jeg nævnte på et tidligere tidspunkt. For det handler faktisk om følelser, når man kører i en Jimny. Man hygger sig bag rattet, og nyder at man virkelig kan mærke, at man kører bil.

Jimny er et værktøj, som kan noget helt andet end andre biler, og som ikke ser ud som andre biler. Selv om den virker gammeldags og sagtens kunne bruge et sjette gear til motorvejskørsel, så lever vi med det. Det gør vi, dels fordi bilen er fyldt med moderne sikkerhedsudstyr, fartpilot og småting som skiltegenkendelse, lane assist og træthedsadvarsel. Der er også DAB-radio og et fint anlæg, hvis du køber den dyreste af de to varianter.

Den koster 254.990 kroner, og det ekstraudstyr, der følger med, inkluderer blandt andet alufælge, infotainmentanlæg, LED-forlygter og navigation. Det er penge, som er ganske godt givet ud.

Instrumenteringen og indretningen er heller ikke noget at beklage sig over. Det fungerer godt og intuitivt (selv om vi ser frem, til at Suzuki ændrer deres infotainmentsystem og sætter en volumenskrueknap i bilerne).

Og selv om Jimny fremstår som en kultbil, der er skabt til byen, så skal man huske, at det altså er en hardcore firehjulstrækker med ægte reduktionsgear, som opfordrer til eventyr og anderledes oplevelser.

Hvis jeg ikke havde min børn at tænke på, ville Jimny for mig være et fantastisk valg. Jeg drømmer allerede om at få en brugt udgave, når børnene er flyttet hjemmefra.

Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
  • Suzuki Jimny Allgrip Pro, Advance 4WD Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem