Annonce
Skinner og veje

Sporarbejde på Lolland venter på politikere

200 KILOMETER I TIMEN - Når Ringsted-Femern Banen vil stå endeligt færdig, vil sporene være dimensioneret til hastigheder på 200 kilometer i timen som her nord for Eskilstrup Station. Foto: Anders Knudsen

Det er endnu uvist, hvornår sporarbejdet på Lolland påbegyndes.

LOLLAND-FALSTER Der kan, som det ser ud nu, være gået 14 år fra første spadestik til Ringsted-Femern Banen i september 2014, til at den 115 kilometer lange opgradering af jernbanen står helt færdig i forbindelse med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen.

Arbejdet med Ringsted-Femern Banen er nemlig opdelt i to faser, hvor første fase er strækningen fra Ringsted til og med Nykøbing Station.

Det er det arbejde, der har været i gang siden 2014, og som forventes færdig ved udgangen af 2023.

Fase to er strækningen mellem Nykøbing Station og den nye Holeby Station.

- Vi ved reelt ikke, hvornår vi får lov til at gå i gang med anden fase. Men den skal være færdig samtidig med Femern Bælt-forbindelsen, fortæller Klaus S. Jørgensen, øverste ansvarlige projektdirektør for udbygningen af Ringsted-Femern Banen.

Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på Ringsted-Femern Banen, ved Alslev Skov syd for Orehoved, hvor der er blevet gjort klar til, at der kan lægges skinner og sveller ved siden af det spor, som nu er i drift. Foto: Anders Knudsen

Skal vedtages først

Fase to skal nemlig - ligesom første fase blev det 4. marts 2016 - politisk vedtages i Folketinget af forligskredsen bag den faste forbindelse over Femern Bælt, før arbejdet kan gå i gang. Det er dog ikke et spørgsmål, om anden fase bliver vedtaget, men et spørgsmål om, hvornår det sker.

Dermed er det heller ikke afklaret, hvornår det ekstra spor henover Frederik IX's bro i Nykøbing skal etableres, men ifølge Klaus S. Jørgensen er planen klar, deriblandt for den meget trafikerede Prinsholmvej ved sukkerfabrikken.

- Der skal etableres et ekstra spor, og vejen på Prinsholmvej skal sænkes, fordi broen over Prinsholmvej i den forbindelse skal gøres bredere mod syd. Det er for at sikre, at der vil være tilstrækkelig frihøjde under broen, fortæller han.

På Frederik IX's skal der bygges en ny klapbro ved siden af den eksisterende.

- Der kommer sporene til at ligge et stykke fra hinanden, så det er nærmest en ny bro uafhængig af den eksisterende. Dog kommer de midterste bropiller til at hænge sammen, siger Klaus S. Jørgensen.

Derudover skal der i anden fase laves et ekstra spor hele vejen hen over Lolland til Holeby.

- I den forbindelse bliver der rigtigt meget jordarbejde. Nogle steder skal der fjernes jord, og andre steder skal der bygges op til det ekstra spor. Der er også en del steder på Lolland med blød bund, hvor vi også under det eksisterende spor skal have fjernet jord for derefter at bygge op til begge spor, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Overblik udrulningsplan:

Etablering af dobbeltspor og hastighedsopgradering til 200 kilometer i timen fra Ringsted til Nykøbing færdiggjort i 2021.
Nyt signalsystem vil være installeret mellem Næstved og Rødby Færge i 2022.
Elektrificering mellem Ringsted og Næstved er færdig med udgangen af 2021.
Elektrificering mellem Næstved og Nykøbing er færdig med udgangen af 2023.
Arbejderne mellem Nykøbing og Holeby bliver tilpasset åbningen af Femern-tunnelen, der forventes at åbne i 2028.

Fakta om projektet:

Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, hvor den 115 kilometer lange strækning fra Ringsted til Holeby finansieres af A/S Femern Landanlæg - et datterselskab under Sund & Bælt Holding A/S.
Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 kilometer i timen til 200 kilometer i timen for persontog.
Ringsted-Femern Banen har et samlet budget på 9,5 milliarder kroner (2015-priser).

Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter tunnelen under Femern Bælt (Femern A/S) og Storstrømsbroen (Vejdirektoratet).
Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 milliarder kroner (2015-priser).
Kilde: Banedanmark

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fire spor i Holeby

I anden fase skal også Holeby Station, som den eneste, bygges.

- Det bliver en helt ny station efter samme koncept som Eskilstrup Station. Der bliver dog fire spor i alt på Holeby Station med perroner ved de to yderste spor. Det sker, for at der vil blive mulighed for passagertog at overhale godstog ved stationen, siger Klaus S. Jørgensen, der forklarer, at det vil blive efter samme princip, som man har etableret ved Orehoved Station, hvor der er etableret tre spor, hvor det midterste er tiltænkt godstog.

- Det betyder, at der kan holde to godstog ved Holeby Station. I de to midterste spor vil der blive mulighed for gennemkørende tog med høj hastighed - altså 200 kilometer i timen, mens der på de to yderste spor kun vil blive muligt at køre igennem med 100 kilometer i timen. Så hvis der er tale om et godstog, der holder til overhaling, så vil det typisk holde ved et af perronsporene, forudsat at der ikke holder passagertog ved perronerne, fortæller han.

Den sidste strækning fra Holeby mod den kommende tunnel bliver etableret som en del af selve tunnel-projektet, og som nævnt så skal Ringsted-Femern Banen altså være helt færdig og klar seneste ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen.

Ifølge projektdirektøren vil levetiden for skinner og sveller være mellem 30 og 40 år.

- Det kommer selvfølgelig meget an på belastningen. Med en høj belastning vil levetiden for skinner og sveller være 30 til 40 år. Hvis ikke der er ret meget trafik, så kan de holde en del længere tid. De spor, der ligger på Lolland nu, er bygget til Fugleflugtslinjen, der åbnede i 1963. Men de er også ved at være udtjent, vurderer Klaus S. Jørgensen.

HOLEBY STATION - Når Holeby Station bliver etableret, bliver det efter samme koncept som her på Eskilstrup Station. Der vil dog blive anlagt fire spor på Holeby Station, så der vil være mulighed for, at to godstog kan blive overhalet af passagertog samtidig. Foto: Anders Knudsen
Artiklen fortsætter efter annoncen

9,5 milliarder kroner

Hele projektet med udbygningen af Ringsted-Femern Banen har et samlet budget på 9,5 milliarder kroner (2015-priser).

- I det estimat er indlagt reserver. Når man budgetterer, så kommer der noget uforudset, lyder det fra Klaus S. Jørgensen.

Han forventer ikke, at det er et budget, der vil blive overskredet, som man ellers i forbindelse med tidligere store infrastrukturprojekter har set.

- Så længe vi ikke har afsluttet arbejde, så vil der altid være en risiko, men det er netop derfor, man lægger reserver ind i budgettet. Vi kommer givetvis til at bruge nogle af reserverne, og det ligger i projekternes natur, at man opdager noget derude, som man ikke havde forudset, siger han.

- Betyder det, at hvor vi nu er i processen, ser det ikke ud til, at rammen på 9,5 milliarder kroner bliver overskredet?

- Nej, på ingen måde, slår han fast.

Et projekt til 9,5 milliarder kroner, som Ringsted-Femern Banen er, har krævet og kræver fortsat et stort logistisk overblik.

- Den største udfordring er logistikken. Det at arbejde samtidig med, at der kører tog, kræver en del. Nogle har måske en oplevelse af, at vi lukker sporstrækninger hele tiden. Men vi laver rigtigt meget arbejde, mens der kører tog, siger Klaus S. Jørgensen og tilføjer:

- Meget af vores planlægning har været bundet op på, at vi skal have togene til at køre, ligesom det gamle signalanlæg skal fungere, indtil vi ruller det nye ud, siger han.

Derudover har Banedanmark i arbejdet også mange grænseflader.

- Vi har Storstrømsbroen som grænsefladepartner. Vi har alle kommunerne langs strækningen, hvor der er bygget nye veje. Så der har været og er mange behov, som skal tilgodeses, pointerer Klaus S. Jørgensen.

FAUNAPASSAGER - Langs hele Ringsted-Femern Banen bliver der etableret faunapassage, som her syd for Alslev Skov, så dyrelivet frit kan passere under banelegemet. Foto: Anders Knudsen
  • 200 KILOMETER I TIMEN - Når Ringsted-Femern Banen vil stå endeligt færdig, vil sporene være dimensioneret til hastigheder på 200 kilometer i timen som her nord for Eskilstrup Station. Foto: Anders Knudsen
  • Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på Ringsted-Femern Banen, ved Alslev Skov syd for Orehoved, hvor der er blevet gjort klar til, at der kan lægges skinner og sveller ved siden af det spor, som nu er i drift. Foto: Anders Knudsen
  • HOLEBY STATION - Når Holeby Station bliver etableret, bliver det efter samme koncept som her på Eskilstrup Station. Der vil dog blive anlagt fire spor på Holeby Station, så der vil være mulighed for, at to godstog kan blive overhalet af passagertog samtidig. Foto: Anders Knudsen
  • FAUNAPASSAGER - Langs hele Ringsted-Femern Banen bliver der etableret faunapassage, som her syd for Alslev Skov, så dyrelivet frit kan passere under banelegemet. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem