Lolland-Falster Lovestorm præsenterede partnerskaber.
LOLLAND-FALSTER Selv om det næsten er fem år siden, Lolland-Falster Lovestormen blæste op som reaktion på et TV2-program, blæser der stadig kærlighedsvinde hen over Sydhavsøerne.
Mandag kom den til 2010 Vin & Velsmag i Maribo, hvor lovestormerne præsenterede deres nye tiltag - partnerskaber.
- Vi har gode nyheder at fortælle i dag, da en række dygtige erhvervsfolk fra lokalområdet har valgt at støtte os økonomisk, fortalte Kirsten Sydendal fra Lolland-Falster Lovestorm.
Sammenlagt har de ni første partnere støttet med sammenlagt 111.111 kroner. Partnerskaberne kan købes i et guld-partnerskab til 10.000 kroner eller mere for et år, et sølv-partnerskab for 5.000 kroner for et år, og som bidragyder, hvis man gerne vil støtte med et beløb under dette.
- Vi er nået rigtig langt med frivillig arbejdskraft og uden penge på kistebunden. Men vi har da ofte tænkt tanken: Tænk, hvad vi kunne gøre, hvis vi havde penge. Jeg har 101 ideer i et excel-ark. Der er hele tiden noget, vi kan gøre, siger Kirsten Sydendal.
Pengene fra partnerne får indtil videre lov til at stå på kontoen, så de kan bruges, når de gode ideer kommer. Desuden bliver det nemmere at søge støtte til større projekter fra kommuner og fonde, hvis foreningen skal medfinansiere, fortæller Sydendal.
Klar til kærlighedskamp
Men partnernes indsats er ikke gjort med blot at åbne portemonnæen. De skal også, nok så vigtigt, bidrage med kampvilje i forhold til at fremme og tale Lolland-Falsters sag.
- Jeg drømmer om at gøre en forskel her på Lolland-Falster, og Lolland-Falster Lovestorm gør rent faktisk en fordel, forklarer apoteker Ole Lystrup Iversen, der var en af de første, som sprang på.
For selv om det er næsten fem år siden, Lolland-Falster blev svinet til på åben skærm, mener partnerne stadig, der er arbejde at gøre.
- Skuden er ikke vendt. Der foregår stadig en nedgørelse af vores landsdel, vi slet ikke kan genkende. Vi vil være med til at vise, at vi har noget unikt her. Vi vil sætte Lolland-Falster på landkortet, siger Lars Stuckert fra Advodan.
Han forklarer, at erhvervslivet også har stor interesse i, at omtalen af Lolland-Falster ændrer karakter.
- Hvis vi skal have succes med at trække akademikerne herned, så skal den tone ændres, siger han.
Ebbe Frahm fra 2010 Vin & Velsmag var den allerførste, der hoppede på vognen, og var mandag således den første til at modtage tegnet på partnerskabet - en speciallavet plakat med et guldemblem "2019" på.
Det betyder, at han er guld-partner i år. Næste år får han et nyt klistermærke på plakaten, hvis han stadig vil være med ... og det vil han.
- Jeres arbejde har gjort stort indtryk på os. Derfor har vi lyst til at bakke op, nu og i fremtiden. I skal ikke takke os, det er os, der takker jer på Lolland-Falsters vegne.