Corona-krisen har givet en nedgang i annoncemængden - men ikke så voldsom, at der er hjælp fra staten.
Mandag udløb den første frist for at søge om støtte fra den statslige hjælpepakke til medier, der har mistet annonceomsætning under coronakrisen. Krisen har også kunnet mærkes i Folketidende Gruppen, men det lokale mediehus har ikke søgt om kompensation - hverken til ugeaviserne eller Radio SydhavsØerne - og gør det næppe heller til Folketidende og folketidende.dk, når fristen for at søge til de to medier udløber til efteråret.
For at kunne komme i betragtning skal omsætningen nemlig være faldet mindst 30 procent på det enkelte medie, og så hårdt ramte krisen ikke, kunne bestyrelsesformand Lars Hvidtfeldt berette, da Folketidende Gruppen i aftes holdt generalforsamling.
Her sagde han, at corona-tiden har vist, at der er et sammenhold omkring de lokale medier - som også var de steder, man kunne finde oplysninger om, hvordan de store beslutninger slog igennem lokalt. Flere aktører valgte også at indrykke støtteannoncer.
- Heldigvis kunne vi ikke gøre brug af hjælpepakken, for vi havde ikke haft en nedgang, der var stor nok. Men vi har mistet en del omsætning, og sandsynligheden for, at vi kommer ud med et positivt resultat for 2020, er nok ikke til stede, bemærkede han.
Et udfordrende år
I det hele taget er Folketidende Gruppen presset på flere fronter, og Lars Hvidtfeldt konstaterede, at 2019 var et udfordrende år. Også inden corona-krisen var omsætningen nemlig faldende. I andet kvartal 2019 dykkede annonce-omsætningen i Folketidende eksempelvis 18 procent.
- Det kom nærmest ud af det blå. Vi kom ud af et 2018, som var rigtig, rigtig godt, og vi startede 2019 rigtig godt og var til tider foran budgetterne, bemærkede Lars Hvidtfeldt.
Han gav udtryk for, at det nok især er techgiganter som Facebook og Google, der æder markedsandele, men at det også slår igennem, at den lokale detailhandel er presset.
For at føje spot til skade mistede Folketidende Gruppen i 2019 en lukrativ kontrakt på omdeling af tryksager, og dertil kommer, at oplaget på Folketidende faldt 4,4 procent i 2019, og i maj 2020 var på 10.677 eksemplarer. Til gengæld er abonnementsprisen blevet hævet med fire procent.
- Det har gjort, at vi har kunnet holde skindet på næsen, sagde Lars Hvidtfeldt.
Forretningsmodel under pres
Det faldende oplag vidner dog om, at den bærende forretningsmodel med at sælge dagblade i abonnement er under pres. Derfor sker der løbende tilpasninger og ændringer - eksempelvis når det gælder ugeaviserne.
Her er Extra Posten og Lollands-Posten blevet lagt sammen til Ugeavisen Lolland, ligesom Nordfalsters Avis er blevet integreret i Ugeavisen Guldborgsund, der har fået nyt layout. Og avisen Landbrugsnyt er blevet fusioneret ind i Landbrug Øst.
Et andet nyt tiltag er podcast-universet Rebellerne, hvor unge, frivillige producerer podcast til andre unge.
- Vi håber, det kan være med til at få Folketidende ind i deres mindset, sagde Lars Hvidtfeldt og tilføjede, at Rebellerne har lyttere over hele landet.
Også på andre fronter satser Folketidende Gruppen på lyd. Folketidende Gruppen ejer nemlig sammen med en hel stribe af andre regionale mediehuse Radio4 - den nye, landsdækkende radiostation. Den er kommet godt fra start og fik et overskud på 21.000 kroner i sit første regskabsår, fortalte Lars Hvidtfeldt. Redaktionelt er læserne af folketidende.dk også begyndt at blive beriget med indslag fra Radio4, og integrationen mellem de forskellige medier ventes at blive tættere fremover, varslede han.
Fordelsprogram på vej
Men bestyrelsen arbejder også med på et mere overordnet plan at finde ud af, hvordan forretningen kan være sund også i fremtiden - eller som Lars Hvidtfeldt udlagde det, skal bestyrelsen finde svaret på spørgsmålet "hvad pokker skal vi leve af i fremtiden?". For med et overskud på blot 170.000 kroner før skat i 2019 og en overhængende risiko for et underskud i 2020, skal der ske noget.
- Der er ikke fedt at høvle af længere, sagde han med henvisning til de besparelser, der løbende er blevet gennemført.
Til gengæld har bestyrelsen valgt at satse på at udvikle de klub-tilbud, man kan få del i som abonnent. Der skal investeres i nogle digitale værktøjer, der vil kunne give nye muligheder for at udvikle et fordelsprogram. Hvad det kommer til at betyde for abonnenterne, vil de efter planen få at vide senere i år.
I det hele taget knytter sig et håb til den digitale del af forretningen.
- Online er det område, vi har vækstet og kan vækste mest på, sagde han og nævnte, at antallet af brugere af folketidende.dk er tredoblet siden 2012 og nu er på over 135.000 - altså flere end der bor på Lolland-Falster.