"Copenhagen" på vej i havn i Gedser. Færgens nye 42 tons tunge udstyr på toppen tiltrækker sig en del opmærksomhed.
Foto: Flemming Keith Karlsen
2 af 15
På broen klarer overstyrmand John Kaufmann og førstemester Jesper Speth sejladsen på lidt mindre brændstof.
Foto: Flemming Keith Karlsen
3 af 15
Der er ikke adgang for passagerer til øverste dæk, hvor rotorsejlet arbejder. Men personalet fortæller gerne om teknologien.
Foto: Flemming Keith Karlsen
4 af 15
Gashåndtaget på "Copenhagen" kan lettes fire-fem procent, viser erfaringerne med rotorsejlet indtil videre.
Foto: Flemming Keith Karlsen
5 af 15
I bunden af skibet arbejder vedligeholdelsesmaskinmester Thorstein Troest med både batterier og dieselmotor. Hans arbejde er blevet sjovere af rotorsejlet på øverste dæk.
Foto: Flemming Keith Karlsen
6 af 15
"Copenhagen" vejer cirka 10.000 tons, så selv om rotorsejlet bidrager med yderligere 42 tons, er det ikke noget, der påvirker sejladsen nævneværdigt.
Foto: Flemming Keith Karlsen
7 af 15
30 meter høj og fem meter i diameter er rotorsejlet, der er produceret af finske Norsepower.
Foto: Flemming Keith Karlsen
8 af 15
Vindfølere foran rotoren styrer omdrejningerne i minuttet fra tre i havn til 180 ude på havet.
Foto: Flemming Keith Karlsen
9 af 15
Fra næste uge er Scandlines klar med informationsmateriale, som kan forklare detaljer for teknisk interesserede passagerer.
Foto: Flemming Keith Karlsen
10 af 15
Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side. Det kaldes Magnuseffekten.
Foto: Flemming Keith Karlsen
11 af 15
Efter en måned med rotorsejlet rapporterer Scandlines om gode erfaringer, og sejlet har ikke været årsag til forsinkelser.
Foto: Flemming Keith Karlsen