Annonce
Guldborgsund

Sejl på Copenhagen letter trykket på gashåndtaget

"Copenhagen" på vej i havn i Gedser. Færgens nye 42 tons tunge udstyr på toppen tiltrækker sig en del opmærksomhed. Foto: Flemming Keith Karlsen, arkivfoto

BILLEDSERIE: Den ene af Scandlines' færger mellem Gedser og Rostock har fået et rotorsejl, der sparer brændstof.

GEDSER-ROSTOCK - Hvad er dog det? har mange spurgt sig selv om i den seneste tid, når de har mødt Scandlinesfærgen "Copenhagen".

"Det" er 30 meter højt, fem meter i diameter og roterer om sig selv 180 gange i minuttet, når vinden på havet står ind fra siden.

Det gør vinden som bekendt de fleste dage, når færgen pløjer sig vej mellem Gedser i nord og Rostock i syd, mens vinden 8 ud af 10 dage kommer ind fra vest.

Det er netop de faktorer, der har fået Scandlines til - i samarbejde med finske Norsepower - at installere det 30 meter høje rotorsejl på toppen af "Copenhagen".

- Det er de optimale forhold til at bruge rotorteknologien til at spare brændstof, fortæller vedligeholdelsesmaskinmester Thorstein Troest, der som noget nyt har fået opgaven med at passe rotorsejlet på øverste dæk.

Sejlet blev monteret i slutningen af maj og sat i drift i begyndelsen af juni. Med godt en måneds erfaringer med den nye 42 tons tunge installation på øveste dæk er Thorstein Troest fuld af gode forventninger.

- Det virker fantastisk, og jeg kan godt lide, at vi er på forkant med udviklingen. Det gør det sjovt at gå på arbejde, fastslår han.

På broen klarer overstyrmand John Kaufmann og førstemester Jesper Speth sejladsen på lidt mindre brændstof. Foto: Flemming Keith Karlsen

Fokus på brændstofregning

Rotorsejlet er en del af Scandlines' bestræbelser på at blive grønnere, spare brændstof og CO2 - og dermed penge. Når man lever af at sejle i pendulfart mellem Danmark og Tyskland med en kæmpe dieselmotor i bunden af skibet, er der evigt fokus på brændstofregningen.

- Vi regner med, at vi med rotorsejlet kan spare fire-fem procent brændstof. Det er ikke store tal, men et vigtigt skridt i den grønne og rigtige retning, siger rederiets kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.

Hvis man har stået der med nakken tilbage i havn eller om bord og undret sig over, at sejlet ikke folder sig ud, er man ikke alene.

- Rotorsejlet er blevet det store samtaleemne på færgen. Vi fortæller store og små om det hver dag, fortæller supervisor Kåre Hansen, som fra næste uge får hjælp til den formidlingsopgave af informationsmateriale på flere sprog om bord.

For der er ingenting, der folder sig ud. Når det cylinderformede sejl kan bidrage til fremdriften af færgen og dermed til et lettere tryk på gashåndtaget på broen, er det, fordi sejlet udnytter Magnus-effekten: Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side.

Om der kommer flere rotorsejl på for eksempel søsterfærgen "Berlin" eller færgerne mellem Rødby og Puttgarden, er for tidligt at svare på, siger Anette Ustrup Svendsen, der vil samle erfaringer i løbet af det næste år for at se, hvordan bundlinjen ser ud.

Klik på billedet herover for at se flere billeder.

Der er ikke adgang for passagerer til øverste dæk, hvor rotorsejlet arbejder. Men personalet fortæller gerne om teknologien. Foto: Flemming Keith Karlsen
Gashåndtaget på "Copenhagen" kan lettes fire-fem procent, viser erfaringerne med rotorsejlet indtil videre. Foto: Flemming Keith Karlsen
I bunden af skibet arbejder vedligeholdelsesmaskinmester Thorstein Troest med både batterier og dieselmotor. Hans arbejde er blevet sjovere af rotorsejlet på øverste dæk. Foto: Flemming Keith Karlsen
"Copenhagen" vejer cirka 10.000 tons, så selv om rotorsejlet bidrager med yderligere 42 tons, er det ikke noget, der påvirker sejladsen nævneværdigt. Foto: Flemming Keith Karlsen
30 meter høj og fem meter i diameter er rotorsejlet, der er produceret af finske Norsepower. Foto: Flemming Keith Karlsen
Vindfølere foran rotoren styrer omdrejningerne i minuttet fra tre i havn til 180 ude på havet. Foto: Flemming Keith Karlsen
Fra næste uge er Scandlines klar med informationsmateriale, som kan forklare detaljer for teknisk interesserede passagerer. Foto: Flemming Keith Karlsen
Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side. Det kaldes Magnuseffekten. Foto: Flemming Keith Karlsen
Efter en måned med rotorsejlet rapporterer Scandlines om gode erfaringer, og sejlet har ikke været årsag til forsinkelser. Foto: Flemming Keith Karlsen
Foto: Flemming Keith Karlsen
Foto: Flemming Keith Karlsen
Foto: Flemming Keith Karlsen
Foto: Flemming Keith Karlsen
  • "Copenhagen" på vej i havn i Gedser. Færgens nye 42 tons tunge udstyr på toppen tiltrækker sig en del opmærksomhed. Foto: Flemming Keith Karlsen, arkivfoto
  • På broen klarer overstyrmand John Kaufmann og førstemester Jesper Speth sejladsen på lidt mindre brændstof. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Der er ikke adgang for passagerer til øverste dæk, hvor rotorsejlet arbejder. Men personalet fortæller gerne om teknologien. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Gashåndtaget på "Copenhagen" kan lettes fire-fem procent, viser erfaringerne med rotorsejlet indtil videre. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • I bunden af skibet arbejder vedligeholdelsesmaskinmester Thorstein Troest med både batterier og dieselmotor. Hans arbejde er blevet sjovere af rotorsejlet på øverste dæk. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • "Copenhagen" vejer cirka 10.000 tons, så selv om rotorsejlet bidrager med yderligere 42 tons, er det ikke noget, der påvirker sejladsen nævneværdigt. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • 30 meter høj og fem meter i diameter er rotorsejlet, der er produceret af finske Norsepower. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Vindfølere foran rotoren styrer omdrejningerne i minuttet fra tre i havn til 180 ude på havet. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Fra næste uge er Scandlines klar med informationsmateriale, som kan forklare detaljer for teknisk interesserede passagerer. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side. Det kaldes Magnuseffekten. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Efter en måned med rotorsejlet rapporterer Scandlines om gode erfaringer, og sejlet har ikke været årsag til forsinkelser. Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Foto: Flemming Keith Karlsen
  • Foto: Flemming Keith Karlsen
Annonce
Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Annonce
Annonce
112

Lokale helte slukker brand på lolland

Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland

Lokal håndboldklub fik "uvurderlig hjælp"

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé