BILLEDSERIE: Den ene af Scandlines' færger mellem Gedser og Rostock har fået et rotorsejl, der sparer brændstof.
GEDSER-ROSTOCK - Hvad er dog det? har mange spurgt sig selv om i den seneste tid, når de har mødt Scandlinesfærgen "Copenhagen".
"Det" er 30 meter højt, fem meter i diameter og roterer om sig selv 180 gange i minuttet, når vinden på havet står ind fra siden.
Det gør vinden som bekendt de fleste dage, når færgen pløjer sig vej mellem Gedser i nord og Rostock i syd, mens vinden 8 ud af 10 dage kommer ind fra vest.
Det er netop de faktorer, der har fået Scandlines til - i samarbejde med finske Norsepower - at installere det 30 meter høje rotorsejl på toppen af "Copenhagen".
- Det er de optimale forhold til at bruge rotorteknologien til at spare brændstof, fortæller vedligeholdelsesmaskinmester Thorstein Troest, der som noget nyt har fået opgaven med at passe rotorsejlet på øverste dæk.
Sejlet blev monteret i slutningen af maj og sat i drift i begyndelsen af juni. Med godt en måneds erfaringer med den nye 42 tons tunge installation på øveste dæk er Thorstein Troest fuld af gode forventninger.
- Det virker fantastisk, og jeg kan godt lide, at vi er på forkant med udviklingen. Det gør det sjovt at gå på arbejde, fastslår han.
Fokus på brændstofregning
Rotorsejlet er en del af Scandlines' bestræbelser på at blive grønnere, spare brændstof og CO2 - og dermed penge. Når man lever af at sejle i pendulfart mellem Danmark og Tyskland med en kæmpe dieselmotor i bunden af skibet, er der evigt fokus på brændstofregningen.
- Vi regner med, at vi med rotorsejlet kan spare fire-fem procent brændstof. Det er ikke store tal, men et vigtigt skridt i den grønne og rigtige retning, siger rederiets kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.
Hvis man har stået der med nakken tilbage i havn eller om bord og undret sig over, at sejlet ikke folder sig ud, er man ikke alene.
- Rotorsejlet er blevet det store samtaleemne på færgen. Vi fortæller store og små om det hver dag, fortæller supervisor Kåre Hansen, som fra næste uge får hjælp til den formidlingsopgave af informationsmateriale på flere sprog om bord.
For der er ingenting, der folder sig ud. Når det cylinderformede sejl kan bidrage til fremdriften af færgen og dermed til et lettere tryk på gashåndtaget på broen, er det, fordi sejlet udnytter Magnus-effekten: Når vinden møder rotorsejlet, tiltager vinden i fart på den ene side af cylinderen, mens den aftager på den anden side.
Om der kommer flere rotorsejl på for eksempel søsterfærgen "Berlin" eller færgerne mellem Rødby og Puttgarden, er for tidligt at svare på, siger Anette Ustrup Svendsen, der vil samle erfaringer i løbet af det næste år for at se, hvordan bundlinjen ser ud.
Klik på billedet herover for at se flere billeder.