Claus Due går af efter otte år som leder af Ensemble Storstrøm. Maj Kullberg har overtaget posten.
MUSIK - Jeg skal læse og gå ture og støve klaveret af, siger Claus Due, som efter otte år som leder af Ensemble Storstrøm har valgt at gå på pension - især på grund af tilbagevendende rygproblemer.
Han efterfølges af Maj Kullberg, der overtog posten 1. august, og som allerede har klaret at hale en ny rammeaftale i land med staten og de fire kommuner, Næstved, Faxe, Lolland og Guldborgsund, som sikrer ensemblets økonomi i de næste fire år.
Torsdag aften blev vagtskiftet markeret med mange taler og to koncerter, der samtidig var optakt til ensemblets traditionelle sensommerfestival.
Festivalen byder på en række koncerter i dag og den kommende weekend med fokus på årets 250 års-jubilar, Beethoven, og aftenens koncert var en forsmag på de kommende koncerter.
Det var to koncerter, hvor den anden var en gentagelse, fordi coronaen har sat grænser for publikums størrelse.
Koncerten foregik i KUMUS, herregården Fuglsangs tidligere mejeribygning, som i Claus Dues tid er ombygget til en fremragende koncertsal.
De mange taler og et mindre traktement var henlagt til et stort telt, som også kan bruges under de kommende dages festival.
I øjenhøjde med publikum
Ensemblets bestyrelsesformand, Claus Eusebius Jacobsen, fremhævede Claus Dues evne til at finde tydelige svar på svære problemer.
Cellisten Tobias Gørvild Lautrup talte på musikernes vegne og betonede Claus Dues position som "i øjenhøjde med publikum og på musikernes side".
- Og han var ikke for fin til at hjælpe med at slæbe en harpe, sagde Tobias Lautrup.
Claus Due fremhævede betydningen af nærvær og tætte relationer. Dertil vovede han sig ud i en kommentar til den aktuelle samstilling af finkultur og håndbold.
- Kan man det, spurgte han. Og svarede selv: - Nej, og dog: - Både håndboldhold og balletkorps skaber en fælles oplevelse hos publikum, mente han.
Kvalitet og samarbejde
Den nye mand på gården er, som allerede sagt, en kvinde - 47-årige Maj Kullberg. Hun har været violinist i operaen i Malmö og i Det kongelige Kapel, og sideløbende har hun gjort erfaringer som arrangør af en kammermusikfestival på Djursland og Mols med det temmelig geniale navn "Djurs og Mols". Geografisk dur og mol, altså.
Hun takkede Claus Due for at have afleveret et ensemble i fin form. Hun fremhævede også værdien af kvalitet og samarbejde og indvarslede "en drømmerejse med kammermusik og genrebrydende musik".
På coronaens betingelser
Koncerterne bød på en lille times musik med udpluk af Beethoven-repertoiret for de kommende dage med kammerensemblets musikere i forskellige kombinationer. Det var stærkt underholdende og sammensat, så alle otte musikere blev præsenteret i fremtrædende roller. Beethoven ville have nydt Svend Melbyes dansende fløjte, hvis ikke han allerede var blevet døv. Ensemblets kunstneriske rådgiver, Toke Lund Christiansen, fortalte levende om Beethovens kærlighed til kvinder og vin.
Den såkaldte "Forårssonate" måtte så være en kærlighedserklæring til alle kvinder på én gang, og ensemblets violinist, Stéphane Tran Ngoc, gav den, så hatten passede.
Coronaens regler gjorde, at der kun måtte være 54 siddende tilhørere i salen. Og hvis publikum ville kvittere med stående bifald, måtte de kun være 27. Så det lod vi være med.