BILLEDSERIE: I 2012 blev to forliste skibe fra et søslag i Femern Bælt udgravet på bunden af bæltet. Men man vidste, at også skibet "Delmenhorst" var gået tabt. I år er det fundet - tæt ved kysten ud for Lalandia.
FEMERN BÆLT - Jeg er helt sikker - det er "Delmenhorst".
Det siger museumsinspektør Morten Johansen fra Vikingeskibsmuseet, der sammen med tre kollegaer er ved at udgrave et orlogsskib, der gik til under et søslag i Femern Bælt i 1644.
"Delmenhorst" er lidt som den sidste brik i et puslespil, for arkæologerne har vidst, at der forliste tre skibe under et slag, hvor en dansk flåde på 17 skibe måtte tage kampen op med 42 svenske og hollandske skibe.
De to første blev udgravet på dybt vand som en del af forberedelserne til Femern Bælt-forbindelsen - orlogsskibet "Lindormen" og det nederlandske skib "Swarte Arent": rige fund, der gav en masse ny viden om datiden.
I foråret har Vikingeskibsmuseet ledt efter spor fra fortiden i det område langs den sydlollandske kyst, som i forbindelse med tunnelbyggeriet bliver nyt land.
I båd blev havbunden systematisk afsøgt med hjælp af såkaldt side-scan-sonar, og der - næsten ud for Lalandia og på forholdsvis lavt vand - lå en stenbunke med facon som et skib. Omkring 31 lang og 7 meter bred. Lidt derfra et to meter langt stykke bøjet træ. Og kunne det ikke også være kanonkugler, der lå rundt om fundstedet?
Under de første dykninger glimtede også sprængte og smeltede stumper af bronzekanoner, og konklusionen var klar: Det måtte være et orlogsskib.
Datering og undersøgelse af træet viser, at det er fra efter år 1572, og at det er vokset i Norge.
- Og det passer helt godt med, at "Delmenhorst" blev bygget i Norge i 1631 - 36, fortæller Morten Johansen.
Yderligere er også fundet af en mønt nede mellem bundstenene med til at tidsfæste skibet: Mønten er fra Nürnberg, hvor den blev produceret mellem 1610 og 1643.
Nu har et hold af museets dykkere siden midten af august arbejdet på at registrere og kortlægge fundet minutiøst.
Der bliver taget flere tusinde billeder, der ved hjælp af en computer kan sættes sammen til en tredimensional model, så skibet på den måde kan hæves - samtidig med at det bliver liggende, hvor det er.
- Det vil være meget dyrt at hæve det, og vi kan ikke være sikre på at kunne konservere det godt nok, siger Morten Johansen.
I stedet bliver fundet omhyggeligt dækket med fiberdug, sand og sten - inden det senere bliver begravet under den bund fra Femern Bælt, der hentes ind til kysten under tunnelbyggeriet.
Der menes at have været en besætning på omkring 100 mand på "Delmenhorst" under søslaget: 30 kunne gå i land, efter skibet var blevet ramt af en svensk "brænder": et lille brændende skib sendt mod fjenden.