Tårerne trillede til tider af grin undervejs, da der var premiere på husets første revy siden 80'erne.
NYKØBING Da Sprøjtehus Teatret fandt på at genoplive Sprøjtehusrevyen, der ikke er spillet siden 80'erne, kendte ingen til corona.
Den skulle siden lægge årets Nykøbing Falster Revy ned, men tirsdag aften var der premiere på det lille plaster på såret på Sprøjtehus Teatret. Blandt tilskuerne var på forreste række Anita Engel, der var afsted for at se sin datter, der var med på scenen. Men hun havde før været til byens store trækplaster på Nykøbing F. Teater og var begejstret over, at der alligevel er revy i Nykøbing i år.
- Det er genialt tænkt at lave revy, og det gør ikke noget, at det er genbrug, sagde hun med henvisning til, at revyen med hjælp fra Cirkusrevyen og tekstforfatterne Vase og Fuglesang brugte af gamle tekster.
Også hendes følgesvend Christian Halvej vendte tommelfingeren op over, at der er revy i byen. Det samme gjorde direktør i Nykøbing Falster Revyen, Mickey Pless, der også var blandt publikum.
- Det er dejligt. Jeg glæder mig til at se, hvad de har fundet på, sagde han og fortsatte:
- Det er amatører, så det måske ikke helt som en professionel produktion, men det er fedt, at nogen gør det, og vi har sagt, at de bare kunne låne kostumer hos os.
Han udelukker ikke et samarbejde, hvor truppen fra Voldgade 1 kan komme på besøg til prøver på Nykøbing F. Teater for at se, hvordan de gør.
Umusikalsk dames triumf
Og måske ideen om et samarbejde fik yderligere næring under premieren. Fra scenen blev hoserne gjort grønne med en kærlighedserklæring til netop Mickey Pless i et nummer.
Instruktør Nikolaj Dennis Larsen havde på forhånd glædet sig til at få publikum på, da revyholdet efter de mange øvegange ikke fandt stykkerne sjove længere. Men det måtte netop skyldes gentagelsens trummerum, for der var godt med grin, foruden flot sang, at komme efter i den to timer lange revy.
De 10 på scenen var bakket op af et lille band på tre mand, og de skød løjerne i gang med sexologen Bodil Andersen. Publikum kunne også se, hvordan et møde mellem et par fra Strandboulevarden og de nytilflyttede naboer fra Fejø, der ikke helt talte samme sprog, kunne udfolde sig.
Bedste scene, hvor publikum for alvor kom med, havde Jette Faaborg med en version af Lisbet Dahls "Umusikalske Dame" fra Cirkusrevyen.
Da rullede latteren over salen, og så gjorde det mindre, at samme spiller i et senere nummer måtte have lidt hjælp af suffløren til sin monolog - det passede fint, da karakteren var en plejehjemsbeboer, der stadig levede i hippietiden.
En ung tilskuer udbrød "jeg er dæleme imponeret" undervejs. Der er endnu billetter at få til revyen, der spiller seks gange mere frem til 31. oktober.