BILLEDSERIE: Rødby Skole har fået en skolehund i den pædagogiske værktøjskasse.
RØDBY Når hunden Wilma er på besøg hos 4.b på Rødby Skole, er der mere ro i klassen - ikke fordi den nyuddannede skolehund knurrer ad børnene eller viser tænder, men fordi det er en rar hund, man gerne tager hensyn til.
- Wilma gør en glad, siger Lærke, når eleverne fortæller, hvad der sker, når hunden er på besøg.
Og så skal man være mere stille, fordi Wilma har så gode ører. Og sørge for, at der ikke ligger noget på gulvet, som hunden kan komme til skade med.
Onsdag blev Wilma fejret på skolen, fordi den sammen med sin ejer, læreren Mai-Britt Dittmann, netop har fået diplom på titlen som skolehund.
- Jeg så et opslag om skolehunde under mit sidste år på lærerseminariet, fortæller Mai-Britt Dittmann:
- Jeg synes, det lød spændende, og kunne godt tænke mig at udvikle en skolehund.
I forvejen havde familien en hund, der blev brugt som besøgshund, og da den fik et kuld hvalpe, blev den nu tre og et halvt år gamle Wilma udvalgt - det var en harmonisk hvalp.
Nu har Mai-Britt Dittmann og Wilma gennemgået den 10 måneder lange uddannelse og afsluttet med veloverstået prøve fra Skolehunden.dk. Undervisningen er betalt af skolen.
- Vi har brug for at have så mange pædagogiske værktøjer som muligt, og skolehunden er et rigtig godt redskab, siger skoleleder Ole Frederiksen.
Undervejs i uddannelsen har Wilma ofte været i 4.b. Her går den glad rundt mellem eleverne med en næse for, hvem der måske lige trænger til lidt ekstra opmærksomhed.
Undervejs rundt i klassen vanker der lidt kærlige klap, og på den måde er hunden med til at give hjernen en tiltrængt pause.
Skolehunden bruges også som aktivt medvirkende i undervisningen - som når 4.b onsdag har ordleg.
Mai-Britt Dittmann tager en blød terning frem og giver den til børnene på skift - med en lille godbid. Så lægges godbidden på et tæppe, og terningen over, og snart har Wilma givet terningen et puf, så den viser et tal. Det viser, hvilket krus med bogstaver børnene får til en dyst om, hvem der kan lave flest ord med bogstaverne.
Wilma har tydeligvis tændt for alle sanser og følger legen fra sin plads.
- Hun kan godt blive lidt slap, fortæller Mai-Britt Dittmann om sådan en arbejdsdag for en skolehund.
Så kommer der et tørklæde om halsen, og børnene ved, hvad det betyder: Så skal man lade Wilma have frikvarter.
Klik på billedet herover for at se flere billeder.