Forhøjede fortove og store kantsten har fået boligejerne på Østre Landevej i Maribo til at se rødt.
MARIBO "Indtil videre ser det forfærdeligt ud!", "Hvad har de tænkt på?", "Det stikker helt af!", "Det er horribelt!".
Gloserne er mange, når beboerne på Østre Landevej i Maribo kritiserer den igangværende renovering på Facebook.
Folketidende satte derfor bygherre - i form af chef Kjeld Jensen og projektleder Henrik Egholm fra Park & Vej i Lolland Kommune - i stævne på vejen onsdag.
Mange af facebookbrugerne påtaler de meget høje kantsten. En har endda skrabet sin bils kofanger.
- Kantstenen er der som beskyttelse mellem cyklisten og bilerne. Det er jo til at komme ud og ind ad indkørsler og veje, og vi kan ikke gøre noget ved, at bilisten overser kantstenen. Det er ikke os, der er chauffører, siger Kjeld Jensen.
Han påpeger, at arbejdet slet ikke er færdigt. Der skal lægges asfalt-slidlag i maj-juni.
- Det giver tre centimeter vejhøjde over det, I ser nu. Normale kansten er 10-12 centimeter i højden, og det bliver der også her, siger han.
Andre klager over, at vejen er meget smal nu.
- Vejen er bred nok til begge køretøjer. Her er der 6,5-7 meter, så den er bredere end eksempelvis Tårsvej, siger Kjeld Jensen.
- Når vi gør vejen smallere, sætter vi også hastigheden ned, pointerer Henrik Egholm.
"Hvordan skal en dagplejemor komme forbi lygtepælen med en tvillingevogn?" spørger en facebookbruger om de steder, hvor der er sat vejskilte midt i fortovet.
- Grunden til, at skiltet ikke står i kanten, er, at man skal placere det minimum 30 centimeter fra cykelsti-kanten for at forhindre, at cyklister og knallerter påkører det, siger Henrik Egholm.
Han vil dog gerne kigge på, om nogen skilte kan flyttes ud i plantebedene.
Det største kritikpunkt er de forhøjede fortove - nogle steder helt op til 25 centimeter.
- Man er nødt til at beskytte cykelstien. Det gør man ved at hæve cykelstien, og dermed bliver fortovet også hævet. Alternativt skulle man hen og sænke hele vejen, siger Egholm.
Det betyder, at flere huse nu ligger i en lavning, og det giver udfordringer med smelte- og regnvand.
- Der er huse, der ligger lidt lavere, og der er grundejere, der bliver ramt mere end andre. Men det forsøger vi at løse bedst muligt via dialog, siger han.
- Loven siger, at man skal holde vandet, der falder på egen grund, på egen grund. Det, der falder på "vores grund" - fortovet, løber den anden vej, fordi fortovet skråner ud mod vejbanen, siger Kjeld Jensen, der påpeger, at Lolland Kommune alligevel prøver at finde løsninger sammen med beboerne.
Andre steder betyder det høje fortov, at bilerne skraber bund og kofanger mod, når de skal forcere "digerne", som forhøjningerne kaldes blandt beboerne. Her påpeger Henrik Egholm, at der nok skal blive jævnet ud med lange asfaltramper.
Egholm og Jensen apellerer til, at beboere og borgere afventer projektets endelige færdiggørelse, inden de fælder dom - og ellers henvender sig til Henrik Egholm, hvis der er problemer.
- Det er i hvert fald ikke på Facebook, man løser noget, siger Kjeld Jensen.