"Ulvsund" omdøbt til "Smålandshavet" - men burde hedde "Askø 2," mente Peter Larsen.
FEJØ/FEMØ/ASKØ Færgen havde ligget i skjul på Femø siden i lørdags, men mandag klokken 13 kunne Lolland Færgefarts nyindkøbte ekstrafærge til de tre småøer anløbe Kragenæs.
Ved et lille arrangement kun for indbudte gæster blev "Ulvsund" behøringt afdøbt af formanden for teknisk udvalg, Leif Utermöhl, for at indsmigre sig overfor Neptun og vogteren af vinden, Aeolus, og undgå Poseidons vrede.
Derpå fik formanden for ø-kontaktudvalget, Anne-Grethe Laursen, æren af at døbe Lolland Færgefarts fjerde færge "Smålandshavet" efter det farvand, skibet nu primært skal sejle i.
I sin tale så hun frem til, at når en af de tre færger skal på værft eller til reparation, kan "Smålandshavet" nu træde til, og der vil på den måde være en færge til hver ø - og ikke tre øer, der skal deles om to færger.
I henhold til havets hellige ritualer ydede såvel Utermöhl som Laursen også et drikkeoffer ved afdøbningen og navngivningen.
På færgen er der plads til 74 passagerer og seks til syv biler eller en lastbil, og de 33 ansatte samt afløsere ved Lolland Færgefart skal i denne og næste uge oplæres i at sejle færgen, fortæller overfartsleder Max Møller Christensen.
Opgaven står den tidligere overfartsleder hos DTU Veterinærinstitut Jan Røngaard for. Han er fulgt med til nyt job hos Lolland Færgefart og sejlede også gæsterne sikkert ud og tilbage til Kragenæs Havn på en lille prøvetur i går.
"Ulvsund" var sat til salg for 3,2 millioner, men det lykkedes kommunen at få den til 2,3 millioner, oplyser teknisk direktør Bjarne Hansen. Den er blevet læk-stabiliseret, og der er foretaget tilpasninger i stævnen, så den kan anløbe samtlige fem færgelejer, og dermed er der brugt godt 3 millioner.
- Færgen er fra 1987, men staten har passet godt på den, og vi er glade for handlen. Vi har gjort et godt køb, der kun er plusser ved, og de tre millioner er tjent ind på fem til seks år i forhold til, at vi ellers skulle hyre afløserfærger. Nu er der altid en færge til at tage over, hvis to af færgerne da ikke falder ud på én gang, sagde borgmester Holger Schou Rasmussen.
At Lolland Kommune i juni, juli og august også måske får mulighed for at tilbyde ø-hop, skal overfartslederen nu se på det forretningsmæssige i, lød det videre fra borgmesteren.
Askøs repræsentant i ø-kontaktudvalget, Peter Larsen, fandt det fantastisk med egen afløserfærge til de tre øer, da Askø oftest har været Sorteper og måtte lide de største afsavn ved sejlads efter særplan.
Han spøgte med, at færgen burde være døbt "Askø 2," da det bliver på Askøoverfarten, at den mindste af de fire færger primært kommer til at sejle, og udlejning til andre kommuner bør kunne annulleres, hvis der opstår lokalt behov, mente han.