Annonce
Femern

Femern-projekt tog første spadestik på Femern

Ud for Femerns kyst er man godt i gang med projektet. Foto: Claus Hansen

Mandag blev første spadestik på Femern-tunnelen taget på tysk side.

FEMERN Femerntunnel-projektet er nu blevet skudt officielt i gang, også på tysk side.

Den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), Enak Ferlemann fra den tyske forbundsregering, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz, tog første spadestik til projektet på Femern.

Hvor spadestikket på den danske side i begyndelsen af året var digitalt og hver for sig, kunne de ovenstående i går mødes til et rigtigt spadestik på byggepladsen i Puttgarden.

Transportminister Benny Engelbrecht glæder sig over, at der er kommet fart på infrastrukturprojektet i Tyskland.

- Femern Bælt-forbindelsen er et utrolig vigtigt anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland, ja, for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål.

Oprindelig skulle projektet være startet i 2008.

- Det vidner om, som Bernd Buchholz sagde, at vi er tålmodige mennesker i Danmark. Jeg har altid vidst, at den her dag ville komme. Den tyske beslutningsproces er bare langsommelig. Jeg har arbejdet med mange spørgsmål i grænselandet, blandt andet som formand for Sydslesvigudvalget, og været med til at give bevillinger til små projekter om skoler og daginstitutioner til det danske mindretal. Og der må man bare sige, at de små ting som brandgodkendelser, brandsikring og myndighedsgodkendelser: Det er bare langsommeligt i Tyskland. Når det er det på en daginstitution, kan det ikke undre mig, at det også er det på et projekt som det her, fortæller Benny Engelbrecht.

Enak Ferlemann, parlamentarisk statssekretær i Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur, lagde vægt på det afgørende i at fjerne flaskehalse i det europæiske vejnet.

- Femern-tunnelen bliver et af årtiets største og mest betydningsfulde transportinfrastrukturprojekter i Europa. Forbindelsen mellem regionerne København - Malmø og Hamborg, som begge er vigtige i forhold til økonomi og videnskab, gøres betydeligt hurtigere. Således nedbringes rejsetiden i tog fra Hamborg til København til kun to og en halv time, som er et vigtigt signal for jernbanen som transportmiddel i det 21. århundrede, fortæller han.

Til stede var også borgmesteren i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), der også er glad for, at projektet er i gang på den anden side af Femern Bælt.

- Det skaber ro i maven, at tyskerne er i gang og klar. Det var også vigtigt for Femern A/S at vise, at man er klar, og der er god stemning herovre, fortæller han.

Spadestiks-arrangementet lagde ud med taler af statssekretæren og ministrene. Foto: Claus Hansen
Der var stor interesse for spadestikket fra tysk presse. Foto: Claus Hansen
Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte i sin tale om, at projektet ikke bare er et dansk-tysk projekt, men et europæisk projekt. Foto: Claus Hansen
De fem, der tog de første spadestik, var transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med statssekretæren i Forbundstransportministeriet, Enak Ferlemann, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz. Foto: Claus Hansen
Blandt tyske beslutningstagere har man været forlegen over, at den endelige godkendelse af projektet har trukket ud, fortæller Benny Engelbrecht. Foto: Claus Hansen
Pressefolk fra 15 tyske medier deltog i spadestikket. Foto: Claus Hansen
Borgmestrene fra både Lolland og Femern kommuner var også inviteret. Her er det Holger Schou Rasmussen (S). Foto: Claus Hansen
De fem spader til spadestikket var særligt lavet hos en autolakerer i Oldenburg. Foto: Claus Hansen
Den kommende landindvinding på Femern i forbindelse med projektet er på 13 hektar. Foto: Claus Hansen
På tysk side er selve byggepladsen blevet gjort klar. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
Claus Hansen Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
. Foto: Claus Hansen
  • Ud for Femerns kyst er man godt i gang med projektet. Foto: Claus Hansen
  • Spadestiks-arrangementet lagde ud med taler af statssekretæren og ministrene. Foto: Claus Hansen
  • Der var stor interesse for spadestikket fra tysk presse. Foto: Claus Hansen
  • Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortalte i sin tale om, at projektet ikke bare er et dansk-tysk projekt, men et europæisk projekt. Foto: Claus Hansen
  • De fem, der tog de første spadestik, var transportminister Benny Engelbrecht (S) sammen med statssekretæren i Forbundstransportministeriet, Enak Ferlemann, Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og direktøren i Autobahn GmbH, Stephan Krenz. Foto: Claus Hansen
  • Blandt tyske beslutningstagere har man været forlegen over, at den endelige godkendelse af projektet har trukket ud, fortæller Benny Engelbrecht. Foto: Claus Hansen
  • Pressefolk fra 15 tyske medier deltog i spadestikket. Foto: Claus Hansen
  • Borgmestrene fra både Lolland og Femern kommuner var også inviteret. Her er det Holger Schou Rasmussen (S). Foto: Claus Hansen
  • De fem spader til spadestikket var særligt lavet hos en autolakerer i Oldenburg. Foto: Claus Hansen
  • Den kommende landindvinding på Femern i forbindelse med projektet er på 13 hektar. Foto: Claus Hansen
  • På tysk side er selve byggepladsen blevet gjort klar. Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • Claus Hansen Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
  • . Foto: Claus Hansen
Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Velkendt navn gør comeback som hoteldirektør på Lolland

112

Hunde redder kvinde fra kraftig brand

Guldborgsund

- Når sådan et chok rammer, har vi brug for at samles

Vejret

Weekenden bliver kold men byder på flere solstunder

112

Efter voldsomt overfald: Politiet kommer med nyt om 15-årig drengs tilstand

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

112

15-årig overfaldet: Fire personer anholdt

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

112

Stoppet med slagvåben og pistoler i bilen

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Jyder tabte i Højesteret: Guldborgsund Kommune vinder strid om millioner

Lokal nyt

Efter slagteri-lukning: Frygter at lokale svineavlere stopper

Indland

Afspærringer omkring Børsen opretholdes indtil mandag morgen

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub

112

National politienhed ransager på Falster: Sag af særlig grov karakter

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen

Lolland

Fingrene væk! Turister vader ind og smadrer marken