Hos Bangs Hønniker leverer man alt fra foder og hønsehuse til selve hønsene til både private og gårdbutikker. Og nu er der også investeret i eget fjerkræslagteri.
Forbrugerne efterspørger i stigende grad lokalt producerede fødevarer i god kvalitet, og det nyder landets gårdbutikker godt af.
Hvis gårdbutikken tilbyder kunderne fjerkrækød og æg, er det ofte Bangs Hønniker ved Ugerløse syd for Holbæk, der har leveret hønsene. Ja, faktisk er Bangs Hønniker en slags totalentreprenør på høns, hvor gårdbutikker og private kan købe alt fra selve hønsene til foder, hønsehuse, æggebakker og rådgivning.
Og som noget relativt nyt har Bangs Hønniker etableret eget fjerkræslagteri, hvor egne høns, ænder og gæs slagtes, men også fjerkræ fra andre gårdbutikker.
Bag virksomheden står Jørgen Mikael Jørgensen og Line Bang Helmer, som begge er landmandsuddannede. I 2009 overtog de Tage Hillstrøms Rugeri på Tingstedvej, hvor der var salg af høns og foder. De indså dog hurtigt, at det ikke var rentabelt med rugeri. I stedet hjalp finanskrisen dem på vej.
- Med finanskrisen begyndte folk at kigge indad og blev mere opmærksomme på, hvad de spiser. Det gav æg og høns en renæssance, fortæller Jørgen, som i dag står for forretningen, mens Line arbejder ved siden af som landbrugstekniker.
Over årene er forretningen løbende blevet udvidet med salg fra gårdbutikken af blandt andet foderblandinger, som de selv pakker på deres eget pakkeri.
- Der er mange, der sælger hønsefoder, så det gælder om at skille sig ud. Det gør vi ved at tilbyde kunderne vores egen hønseblanding i en højere kvalitet, siger Jørgen, som mærker, at kunderne er blevet mere kvalitetsbevidste.
Det gælder blandt andet også, når det kommer til hønsehuse.
- I starten solgte vi en del billigere hønsehuse, men hvis man er startet op med høns og et billigt hønsehus, og det er blevet en blivende hobby, så vil mange gerne have et hønsehus i bedre kvalitet, og derfor bygger vi selv hønsehuse, fortæller Jørgen, som derfor har to tømrere ansat, en fuldtids og en deltids, til at bygge hønsehuse, som også eksporteres til Sverige og Norge.
Ud over Jørgen er der i alt, hvad der svarer til tre fuldtidsansatte, som suppleres af løsarbejdere, der blandt andet hjælper til i gårdbutikken.
Salg af æg skaber flow
For at der er arbejde nok hen over året til de ansatte, er det nødvendigt, at årshjulet er fyldt nogenlunde ud. Bangs Hønniker producerer og sælger derfor også juleænder.
Den mest stille tid på året er i de første måneder. I løbet af februar starter salget af høns så småt op til den nye sæson, så gårdbutikkerne kan få fyldt op med æglæggende høns, og salget kører indtil sommerferien.
- Det er blevet populært med stalddørssalg af æg, efter flere butikker er begyndt at boykotte buræg. Den trend er for alvor kommet til forbrugeren. Og har man en gårdbutik i forvejen, bruger man tit hønsene til at få flow i salget, fordi folk typisk kommer og henter æg hele året. Når kunderne henter æg, køber de ofte andre produkter som grøntsager, frugt eller kød, når de alligevel er der. Vi får rigtig mange henvendelser fra folk, der vil have høns, og der kan vi hjælpe dem med den knowhow, vi efterhånden har bygget op over årene. Sidste år var vi med til at starte seks gårdsalg op med pakkerier, og lige nu hjælper vi to på Fyn, forklarer Jørgen.
Salget af høns er den klart største del af omsætningen hos Bangs Hønniker, og den mest populære race er Isa Warren.
- Det er en rolig og omgængelig race, der ikke er flyvsk, og som lægger mange æg, omkring 340 æg om året, forklarer Jørgen.
Efter halvanden til to år aftager Isa Warren-hønsenes æglægning, og de fleste får derfor hønsene skiftet ud på det tidspunkt.
Manglede et fjerkræslagteri
Da der manglede et fjerkræslagteri på Sjælland, besluttede Jørgen i 2016, at Bangs Hønniker skulle have sit eget slagteri.
- Der er et slagteri på Falster og et på Lolland, men der er lang transporttid, og samtidig ville vi gerne kunne slagte vores egne dyr. Og når slagteri og mandskab først er kørt i stilling, kan vi ligeså godt tilbyde at slagte fjerkræ fra andre, fortæller Jørgen.
Store fjerkræslagterier som Danpo og Gråsten skal have fjerkræ ind i så stor en volumen, at det ikke er en løsning for mindre gårdbutikker. For Bangs Hønniker giver det også nogle synergieffekter med eget slagteri.
- Forbrugerne vil gerne betale ekstra for at kende historien bag produktet, og det er derfor en fordel med eget slagteri markedsføringsmæssigt, plus at vi sparer fordyrende led og transportomkostninger, fortæller Jørgen, som har investeret 1 mio. kr. i slagteriet.
Et slagteri er dog også dyrt i drift, blandt andet skal slagteriet vaskes ned efter hver dag, så der skal være noget at slagte for, at det kan betale sig at sætte gang i processen.
Da Landbrugsnyt kigger forbi, ligger slagteriet stille hen. Først i løbet af maj begynder Bangs Hønniker at slagte kyllinger. Herefter kører slagteriet kun på udvalgte dag for at holde omkostningerne nede. Alt slagtet fjerkræ er til frost, undtagen 2.000 juleænder, som sælges ferske lige op til jul. Det er den travleste tid om året på slagteriet, hvor produktionen kører fem dage i træk på fuldt blus.
Bangs Hønniker slagter 4.000 egne ænder og 1.200 egne kyllinger om året og dertil kommer cirka 200 gæs.
Juleænderne sælges foruden i egen gårdbutik hos slagtere i København og Munkholm-slagteren i Holbæk. Halvdelen af juleænderne er økologiske, da fjerkræslagteriet er omlagt til økologi, mens Bangs Hønniker er konventionel. På den måde kan begge dele af markedet tilgodeses, og salget er lige stort i begge lejre.
Ansatte slagter selv
De ansatte hos Bangs Hønniker er blevet oplært i selv at slagte fjerkræ.
- På den måde bruger vi de medarbejdere, vi har, og de får mere afveksling i arbejdet, de passer høns og ænder, passer gårdbutik, pakker foder og hønseblandinger og slagter høns og ænder, siger Jørgen.
Det er ikke sådan lige at åbne et fjerkræslagteri, der er mange regler om fødevaresikkerhed, der skal overholdes, og det har været en lang proces at starte op.
- Vi meldte os ind i Danske Slagtermestre, hvor vi har kunnet trække på deres kontakter og viden, og efter vi først er kommet i gang, synes jeg egentlig, at vi har haft en god dialog med Fødevarestyrelsen.
Hvad fremtiden angår, er fokus rettet på at få fjerkræslagteriet optimeret med flere slagtedage, fortæller Jørgen, som er en iværksætter af natur og trives med at være selvstændig.
- Min kone siger, at det heldigvis kun er halvdelen af idéerne, der bliver ført ud i livet.
Han vil derfor heller ikke afvise, at nye idéer kan være på trapperne. Blandt andet ser han et stort væsktpotentiale i salg af kyllingekød fra gårdbutikker og muligheden i at få Bangs Hønniker ud via flere salgskanaler.