Med forbehold for et EU-budget, der endnu ikke er vedtaget, kunne EU-udsending i Malmø berolige tysk minister.
- Også selvom Femern Bælt-projektet er lidt bagud – pengene fra EU skal nok komme.
Det forsikrede Pat Cox, EUs koordinator for den europæiske transportkorridor, som Femern Bælt-forbindelsen er en del af, i et møde med tre transportministre under Femern Bælt-dagene i Malmø.
Det var Schleswig-Holsteins erhvervs- og transportminister, Bernd Buchholz, der rejste spørgsmålet. Han var blevet præsenteret for synspunktet, at når projektet nu ikke kunne nå at bruge de penge, der er afsat i indeværende EU-budgetperiode, ville de være tabt.
Pat Cox måtte dog med sin forsikring også tage forbehold for, at budgettet for 2020-2027 endnu ikke er vedtaget - og at man blandt andet står overfor den udfordring, at man mangler de omkring 12 procent af det samlede budget, som Storbritannien har stået for.
Budgetforslaget indeholder alligevel en øget pulje til infrastruktur-støtte.
Den danske transportminister Ole Birk Olesen fik på mødet lejlighed til at understrege, at Femern Bælt-forbindelsen er en god investering.
Og det budget for projektet, der ender med en tilbagebetalingstid på 36 er pessimistisk.
- Måske bliver det kun 25 år, sagde Ole Birk Olesen.