En kæmpekran fra det hollandske firma, Boskalis, skal lægge de seks brofag til den nye jernbanebro over Masnedsund på plads på bropillerne.
Fredag 13. juli om eftermiddagen gik den ved egen kraft under Storstrømsbroen med kurs mod Masnedsund og vakte berettiget opsigt.
- Helt ufatteligt, at sådan et monster kan sejle ved egen kraft, var blandt de kommentarer, som ledsagde det bemærkelsesværdige fartøj.
Kæmpekranen fra det hollandske firma, Boskalis, skal løfte de seks fag til den nye jernbanebro over Masnedsund på plads, hvilket kun et muskelbundt som kranen fra Holland kan klare. I Danmark findes der nemlig ikke maritime kraner til en opgave som den i Masnedsund.
Den nye tosporede jernbanebro anlægges tæt op ad den eksisterende kombinerede jernbane- og vejbro og bliver 200 meter lang, 14 meter bred og får en gennemsejlingshøjde på fem meter. Den eksisterende klapbro over sundet er blevet låst fast og skal fremadrettet kun være vejbro og åbnes ikke længere.
For BaneDanmark opfører firmaet Per Aarslev jernbanebroen, og firmaet skal også udvide den eksisterende jernbanedæmning fra et til to spor på en strækning af cirka 1.400 meter både før og efter broen. Firmaet skal endvidere udvide den eksisterende tunnel på Orevej under jernbanen og landevejen.
Projektet har en samlet værdi af cirka 200 millioner kroner, og arbejdet ventes afsluttet i juni 2020. Broarbejdet er en del af Ringsted-Femern-banen, hvor der fra Rødby til Vordingborg udvides med et ekstra spor, og hele strækningen elektrificeres.