Det sidste brofag til den nye jernbanebro over Masnedsund blev hejst på plads af hollandsk kæmpekran søndag 29. juli.
Søndag 29. juli blev en mærkedag for brobyggeriet over Masnedsund. Kæmpekranen - verdens største flydekran - fra Holland hejste da det sidste 1.000 tons tunge brofag på plads, og den nye dobbeltsporede jernbanebro blev dermed afsluttet rettidigt.
Rettidig omhu
- Det er en rigtig stor milepæl for Ringsted-Femern-projektet, at vi nu har monteeret den nye bro på plads. Der skal lyde ros til vores entreprenører, der præcist og sikkert har hejst de over 1.000 tons tunge broelementer på plads, mens der har kørt tog på den eksisterende bro ved siden af, siger Mette Koch Sonnenborg, projektleder i BaneDanmark.
Broelementerne blev sejlet til Vordingborg på pramme fra Polen, og den hollandske kran, der har hejst dem på plads, er en af verdens største flydekraner, som kan løfte op til 2.000 tons ad gangen.
Den nye jernbanebro er cirka 200 meter lang og får to jernbanespor, der gør det muligt, at tog kan passere med 200 kilometer i timen mod 100 kilometer i dag.
Tog vil kunne køre over den nye bro fra efteråret 2019, og støjen vil blive reduceret, fordi den nye bro består af beton, hvor den gamle bro er af jern. Biler vil fortsat kunne køre over Masnedsund på den eksisterende bro, der dog ikke længere åbner for skibe. Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst til kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern til samlet godt 62 milliarder kroner.