Annonce
Debat

Vi er alle en del af fællesskabet

Fællesskaber skabes mange steder; sportsklubber, foreninger, folkeskoler, privatskoler etc. Ingen har patent på fællesskab. Grundskolen er dog måske DEN vigtigste samfundsinstitution vi har - både folkeskoler og frie skoler.

Faktisk er langt de fleste frie skoler blevet til under primitive kår, og er for en stor del resultatet af frivilligt arbejde og dybt engagerede ildsjæle i et lokalt fællesskab. Privatskoler er nemlig holdningsskoler, der er båret af forskellige værdigrundlag, der afspejler skolens lokale forældregruppe. Det en grundlovssikret ret, at vi som forælder har frihed til selv at vælge, under hvilke værdier/holdninger/livsforståelse vores børn skal undervises under, for at sikre, at et statsapparat ikke tilraner sig den totale kontrol med borgernes tankeverden.

Det er altså samfundets DNA, vi her har med at gøre! - nemlig at være med til at sikre Danmarks beståen som et frit og demokratisk land – på linje med uafhængige domstole, ytringsfrihed og trosfrihed m.m.

Folkeskolen er en lige så vigtig del af samfundets DNA. Der er dog sket en stigning i andelen af forældre, som benytter muligheden for at vælge en anden skole end distriktsfolkeskolen. Der er både tale om en stigning i andelen af forældre, som vælger en fri grundskole og en stigning i andelen af forældre, som vælger en anden folkeskole end distriktsfolkeskolen. Denne stigning er øget, ikke mindst efter den tidligere regering, indførte folkeskolereformen og tvang en ny lov ned over folkeskolelærerne. En anden årsag til stigningen i fravalget af den lokale folkeskole, er de lokale folkevalgte politikeres valg af skolelukninger. I Guldborgsund kommune var det med A, SF og G i spidsen deres beslutning, der førte til, at de lokale forældre udnyttede deres frihed til at skabe Idestrup Privatskole.

16,7 procent vælger således nu en fri grundskole, men hele 15 % vælger en anden folkeskole end distriktsfolkeskolen, mens 68,3 procent vælger den folkeskole, der er tættest på distriktsfolkeskolen.

Med andre ord, ca. halvdelen af de forældre, der vælger en anden skole, end deres distriktsfolkeskole, vælger en anden folkeskole i kommunen.

De 15% hører vi ikke meget om i debatten, men de 16,7%, der vælger en fri skole er til stadig debat. Det større og større fravalg af den lokale folkeskole er derfor ikke notorisk et udtryk for et større tilvalg af den lokale frie skole, men også et tilvalg af en anden folkeskole

I gennemsnit vælger hver 3. barn altså at fravælge den lokale folkeskole, men kun halvdelen af dem, vælger en fri skole. Det er dog vigtigt at konstatere, at hele 80% af befolkningen bakker om folkeskolen som helhed. Hvis det var et politisk parti, ville man vel være ganske godt tilfreds med en vælgertilslutning på over 80%. Nogle vil endda mene, det nærmer sig monopollignende tilstande.

I øvrigt er det også en diskussion værd, hvor meget staten skal tvinge folk ind i et system, de egentlig ikke har lyst til. For tiden har A kommet med et forslag om, at kun 10% skal gå i fri skole. Dette vil man gøre ved at hæve forældrebetalingen på den enkelte skole. Man kan spørge, om det styrker sammenhængskraften i samfundet, og hvem det er, A mener IKKE skal have det frie skolevalg.

Men der kan være al mulig grund til at snakke folkeskolen endnu mere op. Folkeskolen bliver dog kun bedre ved at fokusere på den og ikke ved at begrænse privatskolerne og forældrenes frie valg. Når debatten derfor falder på privatskolernes andel, vil det dog være i fælleskabets interesse at snakke om, hvordan folkeskolen bliver bedre, og ikke hvordan vi forringer de frie skoler.

For nylig var Andres Rasch-Christensen ude og slå fast, at der ikke er noget videnskabeligt belæg for, at det er dårligt for folkeskolen, at flere og flere vælger den frie skole, men at det er en ren ideologisk diskussion.

Og så er vi tilbage til fællesskabets betydning. I et demokratisk samfund giver man nemlig borgerne ret til at vælge de løsninger, der passer bedst for den enkelte familie til gavn for samfundet. Det frie skolevalg er et udtryk for demokratisk overskud, og dermed til fællesskabets bedste. Vi ER alle en del af fællesskabet.

Kilde:

https://www.b.dk/nationalt/forsker-der-er-ikke-videnskabeligt-belaeg-for-at-privatskoler-saetter-folkeskolen

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/s-vil-aendre-tilskud-til-private-skoler-maks-hver-tiende-skal-gaa-i

https://uvm.dk/statistik/grundskolen/elever/elevtal-i-grundskolen

Annonce
Annonce
Annonce
112

15-årig overfaldet: Fire personer anholdt

112

Stoppet med slagvåben og pistoler i bilen

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Guldborgsund

Jyder tabte i Højesteret: Guldborgsund Kommune vinder strid om millioner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

112

National politienhed ransager på Falster: Sag af særlig grov karakter

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Lolland

Rundt på gulvet over stor donation

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub

Lokal nyt

Efter slagteri-lukning: Frygter at lokale svineavlere stopper

Annonce
Annonce
Lolland

Stor åbningsfest: - Jeg skal bare købe toiletpapir

Indland

Afspærringer omkring Børsen opretholdes indtil mandag morgen

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Lolland

Kæmper mod tiden: Snart kan drømmen blive knust

Indland

Boligmarkedet er stadig på lavt blus efter marts-fremgang

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen