Hvert år spilder fødevareklyngen mere end 400.000 timer i trafikken, og det koster. I et nyt transportpolitisk udspil opfordrer Landbrug & Fødevarer til investeringer i infrastruktur.
400.000 timers spildtid i trafikken koster hvert år fødevareklyngen knap en kvart milliard, viser analyse fra Landbrug og Fødevarer.
Derfor har erhvervsorganisationen lanceret et nyt transportpolitisk udspil, der bl.a. har til formål at mindske spildtid og fremtidssikre erhvervet i en verden, hvor ny teknologi, mangel på arbejdskraft og klimahensyn kræver nytænkning.
- Der er brug for et gearskifte i den danske transportpolitik. Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.
I udspillet anbefales det bl.a., at der investeres i trafikale knudepunkter som E20- og E45-motorvejen, og at man etablerer en ny midtjysk motorvejskorridor samt en fast forbindelse over Kattegat.
Samtidig står en opdatering af reglerne for landbrugskøretøjer, der ikke er blevet opdateret siden 1955, også på ønskelisten.
Mad i hver 4. lastbil
Hver fjerde lastbil i Danmark transporterer varer, der er relateret til det danske fødevareerhverv, og på vejene færdes de landbrugskøretøjer, der er grundlaget for fødevareproduktionen.
Arla Foods henter hver dag 13.5 mio. kg mælk hos sine godt 2.800 danske andelshavere og kører 2 mio. kg mejeriprodukter ud til butikker og forbrugere.
Samtidig uddanner Arla sine chauffører i energirigtig kørsel og optimerer sine ruter for at spare brændstof og dermed udlede mindre CO2.
- Arla Foods er et andelsselskab i vækst, og balancen mellem miljø, klima og øget infrastruktur er afgørende for vores forretning. Vi ved, at vi i fremtiden skal hente mere mælk hos andelshaverne, og at forbrugernes efterspørgsel på innovative og bæredygtige mejeriprodukter stiger, siger Bo Svane, logistikchef for Arla i Danmark.
- Det er vigtigt for os, at transporten sker under hensyntagen til klima og miljø. Samtidig med at vi ønsker øget tilgængelighed på de danske veje, fortsætter vi med at videreudvikle vores igangværende initiativer med at uddanne vores chauffører i sikker og energirigtig kørsel og ved at skifte til grønnere drivmidler og ny teknologi, slutter han.