mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Det var en redningshelikopter af typen EH-101 Merlin, der tabte en nødluge over København i slutningen af juni i år.
Det var en redningshelikopter af typen EH-101 Merlin, der tabte en nødluge over København i slutningen af juni i år.
Foto: Mads Claus Rasmussen/arkiv/Ritzau Scanpix

Indland

Redningsvest skyld i tab af helikopterdør over København

Helikopterluge landede i baggård til Frederiksborggade. Episoden har ført til nye sikkerhedsforanstaltninger.




12. september 2018 kl. 11:15

Annonce

Det var en helikopterredders vest, der ramte et udløserhåndtag, som i juni fik en redningshelikopter til at tabe en nødluge over København.

Det viser havariundersøgelsen fra Helikopter Wing Karup under Forsvaret.

Uheldet skete 30. juni, da en stor redningshelikopter af typen EH-101 Merlin var på vej til Rigshospitalet med en patient.

Lugen blev tabt fra 150-200 meters højde og landede i en baggård til Frederiksborggade knapt halvanden kilometer fra helikopterlandingspladsen på Rigshospitalet. Københavns Politi kunne allerede samme dag aflevere lugen til Forsvaret.

Af havariundersøgelsen fremgår det, at lugens udløserhåndtag ubemærket blev ramt, da helikopterredderen tog sin vest af for at udføre førstehjælp.

- Der gik cirka 15 minutter, fra håndtaget blev udløst, til lugen faldt af på grund af luftforhold omkring helikopteren, siger oberstløjtnant Kim Holst, chef for Helicopter Wing Karups Investigation Board.

Det er normal praksis for en redder at tage vesten af ved behandling af patienter for at sikre fuld bevægelsesfrihed.

De veste, helikopterreddere bærer, er udstyret med en mængde udstyr, blandt andet en oppustelig krave og en nødradio. Det gjorde vesten tung nok til at udløse håndtaget.

- Det skal være nemt at åbne en nødudgang, men det må ikke ske, at den åbnes ved en fejl til fare for andre, siger Kim Holst.

Forsvaret har derfor lavet en ekstra sikkerhedsanordning: en beskyttelsesplade i plexiglas over nødhåndtaget, der er sat fast med velcro.

- Det er stadig med det mål for øje, at det skal være hurtigt og nemt at komme til håndtaget, men at vi kan beskytte det mod slag og påvirkning, siger Kim Holst til Ritzau.

Samtlige af Forsvarets operative EH101-helikoptere har allerede fået monteret den nye sikkerhedsanordning.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: OLE K. LARSEN

Vores Jobcenter er blandt… 18. september 2018 kl. 19.09

AF: JOHN WENNERWALD

Ordentlighed tak! 16. september 2018 kl. 21.20

AF: MOGENS STIG MØLLER

Så står SU'en igen for skud. 16. september 2018 kl. 16.47

AF: RENE CHRISTENSEN

Borgere med hjerneskade… 13. september 2018 kl. 11.17

Annonce