Annonce
Lokal nyt

Refa: Tegninger er et idekatalog

Der står ord som "krav" og "skal" på de tegninger til etablering af vendepladser, som Refa lægger i postkassen hos nogle af deres kunder på blinde veje. Der er tale om standardtegninger fra Vejdirektoratet, som Refa ikke har tilpasset lokale forhold. Det betyder for eksempel, at Refas kunder på tegningerne får oplyst målfaste krav for vejens bredde på fem, seks eller syv meter, hvilket er uforligneligt med Lolland Kommunes Affaldsregulativ på 2,9 meter. Refa oplyser, at kunderne er velkomne til selv at lave matematikken og tilpasse tegningerne, og henviser i øvrigt til kundecenteret. Foto: Rikke Folm Berg

Refa har udleveret tegninger med målfaste krav til vendepladser, men kalder dem nu "et idekatalog"

LOLLAND Som Folketidende skrev i artiklen "Mødt af urealistiske krav" i starten af december, har Refa pålagt beboerne på Slotø-Vænget i Lindelse at etablere en vendeplads.

- Vi har modtaget rigide krav fra Refa til etablering af en vendeplads, som formodentlig ingen i kommunen ville kunne honorere, fortalte Ole Frank Jørgensen.

Af brevet fremgår det, at vejen ned til vendepladsen skal være enten fem, seks eller syv meter bred, alt efter om beboerne vælger at benytte nummer et, to eller tre af tre foreslåede modeller - hvor model nummer et kræver urealistiske 33 meter i diameter.

Disse krav bliver formidlet under overskrifen "Krav til vendepladser", hvorunder der står at læse: "Ved blinde veje skal der være tilstrækkelig vendemulighed for renovationsbilen i henhold til gældende vejregler. Figur 1-3 angiver tre måder at konstruere vendepladser på. De angivne mindstemål skal overholdes ved anlæg af nye vendepladser".

Men nu siger affalds- og logistikchef i Refa, at kravene slet ikke er krav, men ideer.

- Det er en vejledning. Man er altid velkommen til at etablere en anden form for vendeplads. Det drejer sig bare om, at skraldebilen kan vende. Det er ikke noget, man skal gøre lige nøjagtigt sådan der. Det er et idekatalog, siger affalds- og logistikchef Niels-Erik Sakariassen og tilføjer:

- Det vigtige er, at vendepladsen er fri og farbar.

Hvordan skal folk så vide, hvornår de har etableret en god nok vendeplads?

- De er velkomne til at rette henvendelse til os, og jeg er næsten sikker på, at de også er velkomne til at spørge hos vognmanden.

Men beboerne på Slotø-Vænget haruden held forsøgt at komme i dialog med Refa om udformningen af en vendeplads, som de kan vide sig sikre på at få godkendt.

Det kan affalds- og logistikchefen ikke forstå.

- Det er jeg helt sikker på, at vi gerne hjælper dem med, siger Niels-Erik Sakariassen.

Jeg har en stak af klager her, hvor Ole Frank Jørgensen har skrevet til Refa, og han kan ikke få svar.

- Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere på den konkrete sag, men vi har en selvbetjening, hvor man kan skrive hver dag, og vi har åbent til klokken 19 hver dag. Jeg synes, at vi har meget åbningstid på kundecenteret, siger Niels-Erik Sakariassen.

Synes du, jeres kommunikation er godt nok?

- Om jeg synes det eller ej ... Jeg synes tit, vi får løst de ting her. Men det kan godt ske, der skal findes nogle andre tegninger.

Affalds- og logistikchefen i Refa synes, kunderne er godt hjulpet. Foto: Rikke Folm Berg
Ole Frank Jørgensen har forgæves efterspurgt mindre rigide krav til størrelsen og udformningen af en vendeplads. Foto: Privat
  • Der står ord som "krav" og "skal" på de tegninger til etablering af vendepladser, som Refa lægger i postkassen hos nogle af deres kunder på blinde veje. Der er tale om standardtegninger fra Vejdirektoratet, som Refa ikke har tilpasset lokale forhold. Det betyder for eksempel, at Refas kunder på tegningerne får oplyst målfaste krav for vejens bredde på fem, seks eller syv meter, hvilket er uforligneligt med Lolland Kommunes Affaldsregulativ på 2,9 meter. Refa oplyser, at kunderne er velkomne til selv at lave matematikken og tilpasse tegningerne, og henviser i øvrigt til kundecenteret. Foto: Rikke Folm Berg
  • Affalds- og logistikchefen i Refa synes, kunderne er godt hjulpet. Foto: Rikke Folm Berg
  • Ole Frank Jørgensen har forgæves efterspurgt mindre rigide krav til størrelsen og udformningen af en vendeplads. Foto: Privat
Annonce
Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Annonce
Annonce
112

Tre anholdt i Gedser: Narkohund opsnusede kokain

Guldborgsund

Ekstremt vejr koster kommune mindst 24 millioner kroner

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier

Indland

Medicinrådet anbefaler medicin til behandling af uhelbredelig brystkræft

Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

112

Område ved fjord afspærret efter fund i vandet

Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Lolland

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase