MOTOR: Ingen ladestandere, ingen diskussion om batteri-ladetider - og fri adgang til kilometer efter kilometer kun afbrudt af få minutter på tanken. Og det i en bil, der er bygget solidt med god plads til hele familien - og op til 155 hestekræfter, der rigeligt kan trække en fuldt læsset ferie-ekspres.
- Ford Focus er en i den nyeste version stadig en rigtig fornuftig bil, som nu bare er blevet opdateret med alt det bedste fra el-teknologien, siger Christian Würtz, der både sælger bilen med manuelt gear og med automatgear. I begge tilfælde med "mild hybrid", hvilket vil sige, at bilens benzinmotor genererer strøm til en elmotor, som er mest effektiv ved bykørsel, start og stop - samt ved kraftige accelerationer, hvor der er brug for ekstra kraft.
Med seks manuelle gear koster bilen cirka 274.000 kroner - og for bare 10.000 kroner mere kan man få den som stationcar. Mange vil nok også gerne ofre yderligere 25.000 kroner og så få bilen med automatgear. Udstyrsniveauet i basisudgaven "Titanium" er temmelig højt med alt det nyeste i køre-teknik, såsom fartpilot med fartbegrænser, automatisk nødbremse og meget andet. En del anden automatik følger også med, såsom automatisk aircondition, automatisk nedblænding af bakspejl, seks store højtalere - og meget andet.
De højere udstyrsmodeller udmærker sig - ud over større motorer - især ved at være lidt flottere - udstyret med eksempelvis særlig sports-undervogn, alufælge, mørktonede ruder, flottere indretning, indstigningslys og meget andet. Varianten ST-Line X har desuden en kraftigere motor på 155 hestekræfter, der er baseret på den samme 1,0 EcoBoost Hybrid teknologi som basisvarianten. Går man en klasse op til ST-X, vokser motoren til 2,3 liter, der trods sine imponerende 280 hestekræfter klarer 12,5 kilometer på literen.
- Her er vi dog oppe i en model til de virkelig krævende, siger Christian Würtz, som oplyser, at varianten koster fra cirka 560.000 kroner og opefter.