Regeringens nye bilreform har vendt op og ned på hele den måde, bilafgifterne er strikket sammen. Fra 2021 påvirker det både markedet for nye og brugte biler.
For klimaets skyld bør flere danskere vinke farvel til deres konventionelle bil og i stedet sætte sig bag rattet i en el-, brint- og hybridbil.
Derfor vender regeringen fra 2021 op og ned på bilafgifterne.
Men det har skabt tvivl hos forbrugerne - både dem, som vil købe grøn bil eller går med en konventionel bil i tankerne.
- Og generelt ved vi, at tvivl og usikkerhed er noget, som får danskerne til at holde på pengene og vente med at købe, siger Brian Friis Helmer, der er privatøkonom i Arbejdernes Landsbank.
Et hyppigt tvivlsspørgsmål går på, om det er problematisk at købe brugt bil af den konventionelle slags, fordi den med de nye afgifter vil styrtdykke i værdi.
Det afviser Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM.
- Det er klart, at en afgiftsændring vil påvirke brugtbilspriserne. Men der er altså mange år til 2030, hvor diesel- og benzin skal udfases. Så på den korte bane ville jeg ikke være bekymret for bilens restværdi, siger han.
Samme vurdering lyder fra Brian Friis Helmer.
Han hæfter sig ved, at de varslede afgiftsstigninger på de konventionelle biler er relativt beskedne.
- Det er ikke noget, der slår bunden ud af en privatøkonomi. Så i forhold til gensalg ville jeg ikke være bange for, at den konventionelle bil taber værdien fuldstændig, siger Brian Friis Helmer.
På sigt er det dog klart, at en opladelig biltype vil blive mere og mere attraktiv - både i forhold til køb og gensalg, siger økonomen.
Ilyas Dogru bakker op og råder til, at man i videst mulig udstrækning køber grøn bil, når den gamle skal udskiftes.
- Og man skal vide, at der er sket rigtig meget inden for området. Så man skal ikke lade fordommene være show-stopper for beslutningen, siger han.
FDM's rådgivning hører ofte fra folk, som ikke tør skifte til en genopladelig bil, fordi den ikke kan klare en køretur på ferie eller på tværs af landet.
- Men der er ikke nogen, som køber et kæmpehus ud fra argumentet om, at de skal holde stor fest én gang om året. I stedet skal man købe efter, hvad man har behov for i hverdagen, siger han.
Hvis dit hverdagsbehov harmonerer med en elbil, bør det klart være førstevalget.
Hvis elbilen kommer til kort, kan det tale for en plugin-hybridbil. Her tager benzinmotoren over, hvis du en sjælden gang imellem kører mere end 40-50 kilometer.
- Men det forudsætter, at du ikke kører mere end 50 kilometer i hverdagen. Ellers kører den bare på benzin hele tiden - så kan du lige så godt købe en konventionel benzinbil, forklarer Ilyas Dogru.
Et andet hyppigt tvivlsspørgsmål handler om ladestandere.
Der har været flere sager om folk, der reelt ikke kan lade el- eller hybridbilen i privaten. Og det er korrekt, at det vil være en fordel, hvis du kan lade hjemme.
- Men det skal ikke være det afgørende argument i beslutningen. Det er også værd at undersøge, om man kan købe sig til ladestandere per abonnement i nærheden er huset eller arbejde, råder Ilyas Dogru.
/ritzau fokus/